3-1 Nárok na vrátenie peňazí
Pokiaľ už máte zakúpený tovar a pokazí sa v rámci záručnej lehoty, máte právo okrem iného aj na vrátenie peňazí. Jeho uplatnenie sa však líši podľa typu zákazníka a vady.
O vrátenie peňazí žiadate VŽDY U PREDAJCU! Preto odporúčame sledovať reklamácie a pokiaľ spĺňate podmienky na vrátenie peňazí, reklamujte u predajcu, u ktorého ste daný výrobok kúpili.
Zmluva podľa občianského zákonníka (zákazníkom je spotrebiteľ)
Neopraviteľné vady, viac vád
Nárok na vrátenie peňazí máte vtedy, ak sa jedná o neodstrániteľnú vadu (napr. vada série), ktorá bráni riadnemu užívaniu veci a ktorá nejde upraviť výmenou alebo opravou. Takisto máte nárok na vrátenie peňazí, ak sa vyskytuje v priebehu používania viacej vád (v tomto prípade 3x rovnaké, 4x rôzne vady), pripadne sa vyskytne 4 a viac vád súčasne.
Podanie žiadosti
Žiadosť o vrátenie peňazí treba PÍSOMNE podať pri reklamácií danej vady. Dobré je uviesť to aj do reklamačného protokolu, nakoľko sa môže jednať o druh vady, ktorý nespadá pod vrátenie peňazí.
Meškanie opravy
Na vrátenie peňazí máte takisto nárok aj vtedy, ak sa oprava predĺži na viac ako 30 dní od odovzdania na opravu (nie pracovných dni ale bežných!). Požiadavku treba spísať taktiež písomne.
Kúpa cez internet
Pokiaľ ste uzavreli zmluvu na diaľku (internet, e-mail) a aj jej plnenie prebehlo na diaľku (doprava tovaru kuriérom, poštou a iné, nie prevzatie v obchode!), môžete do 7 dní (v ČR do 14) vrátiť tovar bez udania dôvodu. Treba tak však urobiť písomne a tovar podľa možností čo najmenej použitý a nepoškodený vrátiť. Predajca Vám nesmie účtovať rôzne manipulačné či storno poplatky.
Tieto práva vám prislúchajú vždy, ak vystupujete ako zákazník - fyzická osoba nepodnikateľ! Pokiaľ teda uzavriete zmluvu podľa obchodného zákonníka ako FO nepodnikateľ, tieto práva nestrácate!
Nezabudnite však o vrátenie peňazí požiadať. Pokiaľ tak neurobíte, predajca/servis reklamáciu vybaví buď výmenou alebo opravou.
Zmluva podľa obchodného zákonníka (zákazníkom je FO podnikateľ alebo právnická osoba)
Prezretie tovaru
Nárok na vrátenie peňazí máte iba v prípade, ak ste si pri prebratí tovar riadne prezreli a nevykazoval žiadne zjavné vady (napr. chýbajúce príslušenstvo, softvér, dodávka iného tovaru než objednaného a pod.). Ak na túto povinnosť zabudnete, strácate právo na uplatnenie nároku z týchto vád.
Podstatné porušenie zmluvy
Vady vyplývajúce zo zarúky na akosť (t.j. že tovar bude funkčný na dohodnutý účel po danú dobu) sú podstatné, pokiaľ zákazník nebude mať záujem daný výrobok pri tejto vade používať (teda hlavné plnenie zmluvy bude porušené). Vtedy treba pre vrátenie peňazí žiadať predajcu, resp. servisného partnera (najlepšie písomne); pokiaľ ho vopred nepožiadate o vrátenie peňazí, nárok na vrátenie peňazí nemáte.
Nepodstatné porušenie zmluvy
Pokiaľ sa jedná o nepodstatné porušenie zmluvy (škrabance a pod.), nárok na vrátanie peňazí NEMÁTE.