od MgX 22. 12. 2007 14:01
Dobrý den,
Váš dotaz má, dle mého názoru, dvě roviny.
První je ona zmínka o výmazu položek. Já netuším, zda je toto běžná praxe a nevím, jak moc je toto storno v systému zaznamenáno. Pakliže je jasné průkazné, že položka byla pouze stornována a systém ji jako takovou vykazuje (nikam ji tedy nezapočítává), nevidím v tom jediný problém. Samozřejmě, kdyby jste dopředu tušila, k čemu dojde, tak jste se mohla zachovat trochu jinak. Dnes máte tuto zkušenost, takže do budoucna je možná lépe, písemně zaměstnavateli oznámit, že ,,čtečka" funguje špatně - načítá dvakrát a Vy jste tedy nucena položky ,,navíc načtené" stornovat. Tímto způsobem se ,,očistíte" od případných dalších problémů. Je věcí zaměstnavatele, aby věc napravil (pokud oprava čtečky, nebo systému nepatří do Vaší kompetence).
Co se týká druhé věci - vyčíslení škody, již jsem se setkal s něčím podobným ve svém okolí.
Dle mého laického názoru, nemůže zaměstnavatel vyčíslit škodu, když neudělal inventuru apod. Jak může zjistit, kolik přesně a co mu chybí. Tzv.: účetní uzávěrka, je v tomto případně nezbytně nutná.
Já osobně bych nic neplatil, pokud víte, že jste se ničeho nedopustila. Dokonce bych sám oznámil zaměstnavateli, že podám trestní oznámení. Jeho zásadnější jednání při nátlaku na Vás - z důvodu zaplacení dlužné částky - by mohlo být hodnoceno jako jistá forma vydírání. Navíc při případném Vámi podaném trestním oznámení, by se alespoň vše důkladně prošetřilo.
Jestliže při Vašem odchodu (rozvázání pracovního poměru) zaměstnavatel neudělal inventuru, a to pokud možno za Vaší přítomnosti, má - dle mého názoru - nyní smůlu. Je to čistě jeho problém. Když dojde k situaci a nebude Vám chtít vydat zápočtový list, zkuste se obrátit na Vám místně příslušný Úřad práce -> jeho právní oddělení se žádostí o pomoc.
S pozdravem MgX