Informace pro SR
2-1 Uzavretie kúpnej zmluvy pri kúpe tovaru
Všeobecný katalóg či ponukový list je len prejavom vôle na uzavretie zmluvy. Návrh na uzavretie zmluvy (teda vlastne ponuku) dávate odoslaním objednávky obchodníkovi. Pokiaľ ju ten prijme, resp. začne konať v prospech naplnenia zmluvy, je tá uzavretá. Môže to byť napríklad
- potvrdenie a akceptovanie objednávky
- oznam o zaslaní tovaru
- výzva na úhradu
- oznam o čakaní na dodávku od distribútora
Kúpna zmluva môže byť uzavretá aj ústne.
Pokiaľ stihne obchodný partner/predajca stiahnúť ponuku, resp. iným spôsobom oznámi jej zrušenie ešte pred objednaním tovaru, ponuka zaniká.
Predajca má povinnosť odovzdať kupujúcemu predmet kúpy (tovar) a kupujúci má povinnosť uhradiť dohodnutú cenu. Cena musí byť súčasťou kúpnej zmluvy.
Odoslaním objednávky tovaru zo všeobecného katalógu (www stránka, všeobecný ponukový list, reklamný leták, inzerát) teda nezaväzuje obchodníka tovar Vám predať! Práve naopak, v tomto prípade podávate ponuku (na uzavretie kúpnej zmluvy) vy! Obchodník ju potom môže, ale aj nemusí akceptovať.
Příklady:
Objednáte si pevný disk na e-shope firmy XYZ. Predajca Vám zašle potvrdenie objednávky a výzvu na úhradu zálohovej faktúry. Kúpna zmluva bola momentom potvrdenia a odoslania výzvy uzavretá a od tohoto momentu máte právo na náhradu z jej porušenia, napr. zaslanie vadného disku, omeškanie dopravy, vady tovaru (takisto ako predajca má náhradu v prípade porušenia zmluvy z Vašej strany - napr. omeškanie platby).
1.5. dostanete nový katalóg s ponukou notebookov za skvelú cenu s trvaním akcie do 16.5. Týždeň rozmýšlate a potom sa rozhodnete, že ho kúpite. Obchodník Vám však oznámi, že notebooky za túto cenu sú už vypredané a nové modely budú opäť za pôvodnú (vyššiu) cenu. Vy ako zákazník voči nemu nemáte právo, aby Vám dodal notebook za akciovú cenu, keďže zmluva ešte nebola uzavretá (podali ste len návrh na uzavretie, ktoré obchodník neakceptoval).