od branator 29. 4. 2023 01:55
ZŠ jsem začala šk.r. 63/64, skončila ve šk.r. 71/72.
Pohlavní rozdíly ve vzdělávání za socialismu?
Na 1.st. jsem chodila na vesnici, učitelský sbor byly ženy včetně ředitelky, jediný chlap na škole byl školník.
Při vyučování nás nedělili na kluky a holky ani při tzv. pracovní výchově. Příklad, který si pamatuji: celá třída pohromadě se učila přišívat knoflík, nebo podle střihu ušít látkové palcové rukavice. Naše výtvory paní učitelka neznámkovala ihned při hodině. Kdo chtěl, nechal si výtvor ve škole v lavici, kdo nechtěl, odnesl si ho domů, kde si ho mohl opravit/dodělat. Samozřejmě klukům to doma "opravily" maminky. A oznámkováni jsme byli až v následující hodině.
Nedělili nás ani na tělesnou výchovu. Předepsané cviky, jako např. kotoul vpřed a vzad, skákání přes kozu, jednoduché cviky na kruhách, skoky do dálky, do výšky, apod. a za to jsme byli známkováni, ať kluk či holka, žádný rozdíl. Pak se hrály různé hry a soutěže, opět všichni dohromady. Ve 4. a 5.tř. pak po povinné části těláku kluci hráli nejčastěji fotbal a my holky vedle vybíjenou.
Na 2.st.jsme museli chodit už do blízkého města (tehdy cca 5tis.obyv.), tam už se v pedagogickém sboru semtam nějaký muž objevil, ale bylo jich jak šafránu.
Tělák a branná výchova a pracovní činnosti jsme měli oddělené, kluci zvlášť, holky zvlášť.
Výtvarka a hudebka se učila dohromady. V těchto předmětech se děti rozlišovaly max na více a méně šikovné, ale určitě učitelé nepřihlíželi na to, jestli známkují kluka nebo holku.
A i ti nejméně šikovní (jedno, jakého pohlaví) nedostali na vysvědčení, co si pamatuji, z těchto předmětů horší známku jak 3.
Všechny ostatní předměty se učily společně, požadavky a nároky byly totožné jak na kluky, tak na holky. Hodně se psaly "desetiminutovky" z matematiky, také z fyziky a chemie nás proháněli krátkými ale častými písemnými pracemi, z češtiny diktáty. Z těchto písemných výsledků měli učitelé dobrý přehled o úrovni znalostí i píli svých žáků. Zkoušení před tabulí většinou vyšlo na každého žáka tak 2x za pololetí. Méně byli zkoušeni ti, co se učili výborně nebo trochu hůře, ale bez výkyvů. Víc byli zkoušeni ti, co měli ve svých výkonech výkyvy, aby se upřesnilo, jakou známku jim na vysvědčení dát.
Po celou docházku na ZŠ jsem nezažila, že by učitelé respektive učitelky měli jiné požadavky na kluka než na holku ohledně jejich znalostí.
Jediné "pohlavní" dělení na kluky a holky byl tedy ten tělák, pracovní činnosti - kluci měli dílny, holky potom měly základy výživy a vaření a péči o dítě, to kluci neměli. Ti zase měli víc tu brannou výchovu.