Jezdím na kole se sluchátky

Vlastní aktivita, soutěže, různá mistrovství, rady a tipy

Moderátor: Moderátoři Pauza.cz

Odeslat příspěvekod Gooorila 10. 9. 2008 14:11

Ve fóru AV manie jsem zadal dotaz o technice nasazování sluchátek MP3 přehrávače, protože mi při jízdě na kole stále vypadávají. Samozřejmě se k reakcím, které mají smysl, objevily i reakce s vychováváním s tím, jak je to špatně a jak bych měl dostat pokutu. Protože si rád nechám poradit a nechci řešit OffTopic v threadu řešícím něco jiné, založil jsem nové vlákno, kde mě můžete o nesprávnosti mého počínání přesvědčit.

Nebudu tvrdit, že jezdím se sluchátky pouze po polních cestách a v provozu je samozřejmě sundávám. Ne, sluchátka mám puštěné nezávisle na terénu, kterým projíždím.
Doposud jsem nepochopil, v čem mi jako cyklistovi ten zvukový doprovod projíždějících aut pomůže. Jako účastník provozu jedu v jízdním pruhu, auta a jiné jízdní prostředky, které jedou rychleji než já jsou poviny na mě brát ohledy ve smyslu, že když to jde, předjedou mě tak, aby mě neomezili, ani neohrozili. Jestliže předjet nejde, budou holt muset spomalit a počkat až to možné bude.
Slyšel jsem jeden argument řešící to, že když bude auto přijíždět zezadu, uslyším jej a zachovám se podle toho. Můj protiargument je, že i když budu bez sluchátek, přijíždějící auto zezadu budu slyšet nejdříve 20 metrů za sebou a při rychlosti auta se bavíme o tak krátkém čase, že stejně nijak nestačím zareagovat a pořád se budu držet své pravdy, že se řidič bude přizpůsobovat mi a ne já jemu (mluvme o situaci, kdy jedu po cestě a bude mě dojíždět auto zezadu. Je to trochu vytrhnuto z kontextu a je mi jasné, jak se nyní budou tvářit 100% řidiči, ale je to prostě tak :o).
Na velkých křižovatkách z 95% sjíždím na chodník a sestupuji z kola, abych přešel na semaforu pro chodce, na menších křižovatkách se prostě řídím silničními pravidly (ty já znám, již 13 let mám řidičák jak na osobní auta, tak na náklaďáky s přívesem a autem jezdím docela pravidelně, což jakousi znalost předpisů předpokládá).
Argument, že se "ponořím" do poslechu hudby a přestanu vnímat okolí na 100%, neberu. To pak zrušme všechny autorádia v autech. O vozidlech s právem přednosti jízdy se taky nebavme, jejich houkání je slyšet i když mám sluchátka s hudbou naplno. A pokusy "ale když to auto neslyšíš a ono pak jede kolem tebe, tak se zlekneš a můžeš způsobit problém" si myslím také nepadá na úrodnou půdu. I když poslouchám hudbu, stále si uvědomuji, že jedu na cestě, kde jsou auta a jak jsem napsal zezačátku, je fuk jestli se leknu ve chvíli, kdy bude auto vedle mě, nebo bez sluchátek o 2 sekundy dříve.

Toť můj názor. Není to dogma, vím že zde jsou jakási rizika, myslím, že nejsou vyšší, než rizika při jízdě po cestě bez sluchátek. Rád si ale poslechnu "hodnotné" argumenty a nevylučuji, že názor změním.
Gooorila
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Fuck8r 10. 9. 2008 14:23

pokud nemáš uzavřená studiová sluchátka tak je slyšet všechno...

nasazená sluchátka (bez muziky) = sedět v autě se zavřenýma oknama
nasazená sluchátka s muzikou = sedět v autě se zavřenýma oknama a puštěným rádiem

dostávají snad řidiči aut pokutu že mají zavřená okna a nebo dokonce puštěné rááádió ? ... ne
:-)

(já mám otevřená sluchátka Koss Porta PRO - a slyším vše podstatné kolem)
A7R4 + 20/40/135 art a FE85.
Fuck8r
Přeborník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Gooorila 10. 9. 2008 15:00

Ano, to je druhá stránka věci. Já i se sluchátky v uších slyším samotný provoz (nějaký elektromobil bych asi neslyšel, ale těch zatím moc není), stejnětak uvažuju (a malinko popírám své vlastní slova) a při jízdě po cestě, kde se dá předpokládat jízda motorových prostředků, si buď sluchátka vysazuji, nebo tlumím hudbu pouze na podkreslení.
Ale s názory "cyklista se sluchátky by měl dostat mastnou pokutu" se setkávám docela často a tak se vždy zeptám, jakým argumentem to tvrzení podkládají a nikdy se z nich žádný rozumný důvod nevyklube. Takže prostě jen přemýšlím o tom, zda na každém šprochu, je pravdy trochu :o).
Gooorila
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Sh4dow 10. 9. 2008 15:02

Je dosť podstatný rozdiel mať slúchadla ktoré sa zavedú priamo do zvukovodu a úplne izolujú okolitý zvuk. Vtedy je to maximálne nebezpečné. Kľudne sa môže stať že auto za cyklistom dostane defekt, narazí doňho neaké iné auto apd... odrazené auto zo zrážky dokáže újsť riadny kus cesty (to mam na vlastnej koži vyskúšané keď ma ako cyklistu zrazilo auto ktoré sa zrazilo s iným asi 10m odomna), ak by cyklista počul zrážku alebo šmyk mal by aspoň akú takú šancu zareagovať a prípadne sa vyhnúť zrážke resp. sa pripraviť na náraz (ľudské telo sa v prípade nebezpečia napumpuje adrenalínom a všetky svali sa spevnia, čo môže predísť aj zlomeninám či iným poškodeniam, jedná sa o automaticky pud sebazáchovy, ak však človek nevníma/nepočuje zrážku, telo nieje pripravené a náraz môže spôsobiť omnoho väčšie zranenia).

U nás sa pokutuje sumou myslím 400 alebo 600,-Sk už len to že s nasadenými slúchadlami chodec prechádza cez prechod prechodcov.

Tu nejde o to že okoloidúce auta by mohli ohroziť vás, ale hlavne o to že okoloidúce autá môžete tým že používate taketo slúchadla počas jazdy ohroziť VY!

Odporúčal by som skôr sluchadla s mostíkom za temenom hlavy resp. otvorené slúchadla so zavesením na ucho, tie vám počas jazdy nebudu padať a zároveň budete počuť okolný svet.
Sh4dow
Čtenář
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Fuck8r 10. 9. 2008 15:05

a když má někdo 1000wattovou aparaturu v autě tak si myslíž že něco kolem slyší? ... ale tam je to asi v pořádku ... asi nějaký hon na cyklisti nebo co :-/
A7R4 + 20/40/135 art a FE85.
Fuck8r
Přeborník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Sh4dow 10. 9. 2008 15:12

To je podstatne veľký rozdiel. V aute je človek chránený z každej strany. Zároveň uši niesu nijak izolované takže trúbenie alebo náraz v aute počuť aj keď hudba hučí riadne nahlas. Naproti tomu na bicykli je človek "ľahká korisť", okrem toho plugy slúchadla úplne izolujú okolie a nepočuť ani trúbenie aut (ak sa bavíme samozrejme o kvalitných slúchadlách ako napr. Koss Spark Plug).

Ak niekto do vás narazí zozadu v aute, na 80% sa vám nestane nič, no ak niekto do vás narazí zozadu na bicykli, tak na 99% utrpíte neake zranenie.

Ja sám jazdím profesionálne horskú cyklistiku a zároveň som už aj neaky ten rok aktívny vodič vozidla. Na bicykli počúvam hudbu. No používam otvorené slúchadla a nie na maximálnej hlasitosti. Tak viem že som v relatívnom bezpečí ako ja tak aj iný účastnici cestnej premávky.

Okrem toho už bolo veľmi veľa automobilových havárií ktoré zapríčinila hlasná hudba v aute. Len v mojom okolí som zaznamenal desiatky havárií (napr. keď auto narazilo do sanitky ktorá práve prevážala pacienta, len preto že dotyčný nepočul prichádzajúcu sanitku so zapnutou sirénou). Takže tak ako vy škodíte sebe že počúvate na bicykli hudbu cez izolované slúchadla tak aj oni škodia sebe ak počúvaju hudbu v aute až natoľko nahlas že nezaznamenaju maják (to už nehovorím o trvalom poškodení sluchu, vid. článok na avmanií).
Sh4dow
Čtenář
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Fuck8r 10. 9. 2008 15:22

měl jsem v autě (jenom) 4x45W + 4x60W 6,5" Xploudy a když jsem měl puštěný Rammstain - slyšel jsem úplný howno (tím myslím ani troubení klaksonu, ani sanitku) prostě nic...

na kole s Kossama slyším i auto přijíždět (to v autě neslyším ani s vypnutým rádiem jak jsem odizolovaný)...

takže za to že mám na kole sluchátka a slyším všechno - dostanu pokutu
za to že mám v autě nahlas rádio a slyším úplný howno - nedostanu nic pač je to přece úplně normální a dělá to každej...

logiko kdepak si? ... haló! ... tak kde jsi?! :-l
A7R4 + 20/40/135 art a FE85.
Fuck8r
Přeborník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Gooorila 10. 9. 2008 15:23

No, díky za argumenty, které nejsou jen výkřikem do tmy. Osobně si ale právě nedovedu představit, že když dostane auto za tebou defekt, nebo se deset metrů za tebou stane nehoda, zda to za ten zlomek času dokážeš nějak ovlivnit.
Těď se asi zapletu do počtů, ale jsem již 15 let ze školy venku, tak mě když tak opravte. Jestliže jede auto Když jede auto 50km/h, po přepočtu je to cca 13,86m/s (doufám tedy :o). Teď se budeme bavit subjektivně, ale myslím, že při jízdě jsi schopen slyšet auto za sebou max 20 od tebe (u padesátikilometrové rychlosti a už i ta fabia je docela tichá :o), to znamená, že když to auto zaslechneš, máš nějakou 1,6 sekundy na reakci. Troufám si tvrdit, že v takové prodlevě nemáš moc šancí nějak reagovat. To samozřejmě nemluvím o tom, že cyklista je stále účastník provozu, stejně jako auto a tak teoreticky nemám proč ovlivňovat svou jízdu tím, že za mnou jede auto.
Neberte to nikdo zle, nemám prostě moc co dělat a tak mě tohle téma napadlo :o)
Gooorila
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Fuck8r 10. 9. 2008 15:29

já si ani tu reakci nedovedu přestavit: to bych se ohlíd a co?: vyskočil s kolem do 2m (za pomoci SPD systému) a auto by mě podjelo? ... sjel bych ze silnice do příkopu? - a tam narazil do stromu na který by mě vzápětí přimáčklo to auto? ... nebo bych brutálně akceleroval a autu ujel? ... nebo co? ... s tím se neudělá nic a navíc když nemáš sluchátka a vše uslyšíš tak ještě promrháš čas otočením se za zvukem a je v tobě... ale předpokládám že když slyším přijíždět auto (i 1.0http) tak uslyším 4x hlasitější náraz a nebo smyk...
A7R4 + 20/40/135 art a FE85.
Fuck8r
Přeborník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Sh4dow 10. 9. 2008 15:30

To je to čo som spomínal vyššie, vaše telo inštiktívne zareaguje na hluk/náraz a trvá mu to len pol sekundy nato aby vyprodukovalo dostatočne množstvo adrenalínu a zároveň pripravilo telo na možný náraz. To je to isté ako keď niekto vybehne z poza rohu a vystraší vás, vaša reakcia je prakticky okamžitá, pocítite zvýšenie sily a napnutie svalov. Ale to už zachádzame do pomerne inéj témy.

Fuck8r: ako som písal v predošlom príspevku je to každého problém čo robí, no väčší problém/tragédia je keď nato doplatí niekto iný. Neviem či ste čítali koniec môjho príspevku o automobilových haváriach (dopísal som ho až neskôr).

Zároveň my sa tu nebavíme o otvorených slúchadlách ako napr. Porty Pro (ktoré tiež používam), ale o uzatvorených špuntoch ako spark plugy (asi ste nečítali pôvodný príspevok na avmanii). Takže vaše reakcie sú naprosto scestné.
Sh4dow
Čtenář
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod EKKAR 10. 9. 2008 15:34

V Rakousku například pokutují i nadměrně hlasitou hudbu v autě. Jak to měří nevím, ale když je hudba slyšet i přes zavřená okna, jsou policajti nesmlouvaví.
U sluchátek to tak hrozné není, ale znám "případy", kteří si pouštějí sluchátka natolik nahlas, že není problém stát metr od nich a naprosto zřetelně slyšet každou zpěvákovu hlásku. O tohle tady ani tolik nejde, ani snad o to, že by se chodec/cyklista/jiný účastník dopravy natolik zaposlouchal do hudby, aby přestal vnímat své okolí, ale o to, že jakýkoliv předmět, nasazený na ucho před zvukovod/do zvukovodu zhoršuje schopnost slyšet, co se děje okolo. Takže i pouze nasazená, byť vypnutá sluchátka jsou překážkou v řádném vnímání okolního zvuku a případný takový uživatel/účastník silničního provozu by měl (i na svém vozidle) mít označení pro osobu, trpící nedoslýchavostí/hluchotou. Naprosto přesně to vyjádřil Sh4dow - nejde o to, že motorista se musí přizpůsobit chování vozidla před sebou, ale jde o to, aby takové přizpůsobení se neohrozilo nikoho dalšího. Auta a motocykly mají povinně předepsaná zrcátka a kdo je nepoužívá, vyslouží si od okolí velmi nelichotivé označení - v tom nejméně nepříjemném případě. Chodcům a cyklistům zrcátka a jejich povinné používání nic a nikdo nenařizuje - přesto je někdo používá, už jen pro vlastní bezpečnost - ale když se cyklista neohlédne a vybočí, protože neslyší zezadu hukot pneumatik a motoru kvůli zašpuntování sluchátky, je to minimálně na mrtvici - bohužel, častěji na policii, sanitku nebo hůře černý furgon pro cyklistu a servis nebo vrakoviště pro auto - což vše by se nestalo, kdyby cyklista VNÍMAL NA 100% SVÉ OKOLÍ. Automobilista toho se situací, kdy mu cyklista vybočí do dráhy nebo vyjede z místa mimo vozovku pár metrů před nárazníkem, už mnoho nenadělá. Sám jezdím i na kole, i autem, řidičák mám 22 let s výjimkou autobusu. Kilometry nepočítám, pro upřesnění - jezdil jsem několik let u denního rozvozu pro velkoobchod.
Proto opakuji: V TERÉNU SI JEZDĚTE TŘEBA S MEGAFONEM NA KRKU. JAK SE ALE ZAŠPUNTUJETE NA SILNICI, JSTE NEBEZPEČNÍ VŠEM OKOLO A ZASLOUŽÍTE TRESTAT - MASTNOU POKUTOU MINIMÁLNĚ!!!!
je mi tady z toho na blití.
EKKAR
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Fuck8r 10. 9. 2008 15:38

cyklista je nebezpečný jen sám sobě... nebo aspoń jsem neviděl cyklistu který by svým kolem rozpůlil 120ku a zabil 5 lidí a nebo převrátil nárazem svého kola hasičské auto a vážně poranil 2 hasiče, nebo smetl svojí silničkou 8 lidí z tram. ostrůvku...

a jak jsem říkal - v autě slyším howno... na kole se sluchadly vše... jde o to vybrat správný sluchadla... je to na cyklistovy jestli chce slyšet (otevřený) a nebo jestli se bude spoléhat na zrak (uzavřený) sluchadla... já měl ty špunty Koss za litra a moc jsem toho neslyšel - byl jsem nervózní, pořád jsem se otáčel jestli něco nejede a tak jsem se vrátil k Portám ale zase nemůžu mít helmu no :-) ... buďto helmu + špunty a nebo šátek + porty... já radši slyším a šátky mám rád :-))
A7R4 + 20/40/135 art a FE85.
Fuck8r
Přeborník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Fuck8r 10. 9. 2008 15:43

EKKAR píše:Proto opakuji: V TERÉNU SI JEZDĚTE TŘEBA S MEGAFONEM NA KRKU. JAK SE ALE ZAŠPUNTUJETE NA SILNICI, JSTE NEBEZPEČNÍ VŠEM OKOLO A ZASLOUŽÍTE TRESTAT - MASTNOU POKUTOU MINIMÁLNĚ!!!!


řidiči aut: PO POLI SI JEZDĚTE TŘEBA SE ZATAŽENÝMA OKNAMA (izolováni od okolního hluku stejně jako když si cyklista nasadí špunty) a ZAPNUTÝM RÁDIEM ALE NA SILNICI BUDETE MÍT RÁDIO VYPNUTÉ A ALESPOŇ 1 OKÉNKO STAŽENÉ - JINAK JSTE NEBEZPEČNÝ VŠEM OKOLO (a né jako cyklista jen sobě) A TRESTAT VÁS A POKUTY NA VÁS!!!
A7R4 + 20/40/135 art a FE85.
Fuck8r
Přeborník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Sh4dow 10. 9. 2008 15:58

Správajte sa prosím slušne... Cyklista je nebezpečný pre každého účastnika cestnej premávky. Videl a čítal som už o veľa aj smrteľných nehodách ktoré zapríčinil cyklista.

K vašemu príkladu s hasičským autom. Cyklista vojde do cesty hasičskému autu ktoré je práve na výjazde, vodič "hasičáku" sa mu bude snažiť vyhnúť, strhne auto v šoku do protismeru kde narazí do 120ky v ktorej sa viezla 5 členná rodina, je dosť možné že všetci v 120ke podľahnú zraneniam po tak silnom náraze.

Zdá sa vám to nereálne? Podľa mňa je to reálne až dosť a je dosť pravdepodobné že niečo podobné sa aj stalo. Na vine je samozrejme cyklista ktorému sa ani nemuselo nič stať, no zapríčinil tragickú nehodu...

Zároveň, už som raz prízvukoval že vodiči áut niesu svätý... Na vlastné oči som videl ako rozbehnutý golf s hudbou na plne pecky, narazil do sanitky s majákmi a sirénou prechádzajúcej cez križovatku, náraz bol tak silný že novú ambulanciu otočilo na bok...
Sh4dow
Čtenář
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Gooorila 10. 9. 2008 18:50

Zdá se mi, že se zde nahazují samé extrémní situace. Pro jízdu se sluchátky, ale i bez sluchátek, je prvotní předpoklad, že jezdí rozumně. Nevjede do cesty autu, které má přednost (osobně i v autě, i na kole, když vjíždím do křižovatky kde mám přednost já, mám položenu nohu na brzdě a koukám na všechny strany, protože ne všichni řidiči ty značky umí poznat. Jinak to nechápu).
Sh4adow má rozumný argument. Nějak jsem asi v biologii chyběl, takže netuším, zda je tělo schopno vytvořit tolik látek (adrenalinu) během těch milisekund, aby to nějak ovlivnilo případný problém, ale stuhnutí všech svalů a tím zpevnění muskulatury zní rozumně.
Ekkar: Já i tvé argumenty chápu, ale dopředu přisuzuješ každému cyklistovi ty nejhorší vlastnosti a malinko mi to připadá že přisuzuješ právo těm, kteří mají větší prostředek :o). To, že za mnou jede dvoutunový mercedes přece neznamená, že mu budu uhýbat z cesty, aby mohl projet.
Gooorila
Návštěvník

Další stránka

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků