Školský systém v ČR

Názory na současné školství & srovnání se zahraničím

Moderátor: Moderátoři Pauza.cz

Odeslat příspěvekod puazic 24. 5. 2005 22:57

Co si myslíte o školském systému v České republice? Je kvalitní nebo bychom si měli vzít vzor z britského, amerického či jiného školství na světě?
Podle mého názoru je školství kvalitní, ale především u vysokého školství by se měla dávat možnost všem. Snad se tomuto způsobu vzdělávání přiblížíme státními maturitami.
puazic

Odeslat příspěvekod tOplOaDer 24. 5. 2005 23:10

myslim ze system je dobry, spis by se ale melo do skolstvi vice investovat ..
tOplOaDer
Nadšenec
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Ivo M. 24. 5. 2005 23:17

Ano i já si myslím, že systém je kvalitní. Jsou sice na světě lepší (např. v Nizozemí je vcelku kvalitní úroveň vzdělávání), ale je i mnoho horších.
Samozřejmě - peníze jsou potřeba v každém odvětví. Kde je ale brát, když už nyní činí schodek státního rozpočtu kolem 100 mld. Kč?
T-Mobile CZ
Ivo M.
VIP uživatel
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod S-Tony 24. 5. 2005 23:18

Jen né proboha z amerického. Přečtěte si nějakou studii o tom jaký má všeobecný přehled americký středoškolák. Stají to tam za houby. Možná 5 vysokých škol je dobrých, ale to je tak vše.
Možnost všem? No snad někdo na vysokou má a někdo né? A to se přece pozná u přijímaček, ne? To by jako měl celý národ studovat? A kdo bude pracovat a rodit?
Školství u nás je opravdu kvalitní. Prošel jsem základku(většinou jendičky a dvojky), učňák(občas trojka) a vysokou školu(červený diplom). Neumím vůbec matematiku, mám problémy z češtinou, umím jen agličtinu mluveným slovem atd. A to jsem podle vás prošel kvalitním školstvím? Cha cha cha. Kvalitní je jen pro toho, kdo se sám znaží >> šprti. Ostatní projdou aniž mají nějaké vyjímečné znalosti. A to by podle mně bylo zpotřebí změnit. Podlě mně je vše moc jednoduché. Když jsem prošel já tak projde kdokoli.
Když se smíříte s tím, že život už nic nového nepřinese, tak teprve to je ten okamžik, kdy všechno důležité teprve začíná...
S-Tony
Přeborník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Ivo M. 24. 5. 2005 23:23

O americkém školství mám také svůj obrázek.
Já si myslím, že kvalita českých škol je stále ještě vysoká. Nejde však jen o školy, ale také o samotné žáky. Pokud oni nemají snahu, jsou zde profesoři a učitelé k ničemu. Snad se opravdu prokáže státní maturita jako prvek posunující úroveň ještě o něco dále.
Ivo M.
VIP uživatel
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod TheFlyingman 25. 5. 2005 06:57

České školství je celkem kvalitní, přestože se vládě neustále daří házet školám klacky pod nohy. A není to jen financování, i když to je ta největší potíž. Dalším problém je přebujelá byrokracie a také např. to, že levá ruka neví co dělá pravá (U krajských a státních úřadů - např. ve škole pracuje v září 105 lidí, na jejich platy dostane peníze od kraje a ejhle - v lednu již dostane peníze na platy pouze 92,5 člověka. A teď mi řekněte, co s tím má ředitel dělat, vyhodit lidi nemůže, pak by neměl kdo učit, ostatním může strhnout maximálně osobní ohodnocení, protože jinak jsou platy daný tabulkami).

A teď to financování - zde je šílenámezera. Stačí se podívat do škol, které nemají možnost vlastního přivýdělku (přivydělávat si mohou školy technického zaměření, např. oprava automobilů, provádění STK, hotelové školy - zajišťování hostesek a práce studentů v restauračních zařízeních - zde část jejich platu shrábne škola,...) - jsou to většinou základní školy, gaymnázia a školy podobného typu. na školách se stále používají pomůcky kolikrát starší padesáti let, a to jen pro to, že na nové nejsou peníze. Když se něco porouchá, není možnost nechat to opravit "někde", musí si to udělat škola sama (důvod - většinou nejsou peníze, nebo se jedná o přístroje tak staré, že již málokdo ví, jak je opravit). Většinu peněz totiž spolkne provoz školy a platy učitelů.

Platy učitelů jsou samostatná kapitola. Většina lidí se diví, proč ve školství pracuje tolik důchodců. Důvod je jednoduchý - mladí ve školství dělat nechtějí. Divíte se jim? Ruku na srdce, kdo z vás by chtěl po studiích na vysoké školy nastoupit do školy za 10,5 k hrubého? Ptáte se, proč je platový průměr ve školství o dost vyšší? Protože tam dělají staří lidé, kteří mají tabulkový plat, tedy odstupňovaný dle délky praxe - pokud je člověk ve školství od 20, tak se před důchodem dostane k tomu průměrnému platu kolem 19k. Také to zvedají platy ředitelů - ti mají příplatky za vedení, mají odpovědnost, a pokud jim např. ve vyúčtování nesedí třeba 10 Kč, tak kolikrát dostanou padáka...

2S-Tony: Není pravda, že školství má dobrou úroveň pro "šprty". I člověk, který není podle tebe "šprt" (do této kolonky patřím teda asi i já - na vyšším gymnáziu stále s vyznamenáním). Každý má možnost se ve škole něco naučit - pokud čas ve škole profláká kecáním apod., je to jeho chyba, ne chyba školského systému. Když žák/student sám nebude chtít učit, popř. dávat pozor, těžko ho k tomu bude někdo nutit.
Když je nepřítel na kolenou.....musíte ho dorazit.
zastánce teorie pohlcovačů tmy
TheFlyingman
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Daft 25. 5. 2005 09:03

Naše školství je, ač se to nezdá, na vysoké úrovni a velice dobře strukturované – v EU se nedávno řešilo případné sjednocení školních systémů členských zemí a za příkladný se vzal ten náš, tzn. 9 let základní školní docházky rozdělených do dvou stupňů, následně střední vzdělání 4 - 6 let a poté vysoké.

Co naše školství nejvíce ubíjí jsou platy a následně žádná motivace, sice studuji učitelství, ale učit nikdy do školy mimo povinné praxe nepůjdu, možná jako přivýdělek nějaké kurzy (protože mě to baví), ale to je asi tak vše.

Navíc v některých chvílích člověk žasne, jak jsou lidé krátkozrací – nedávno byla na iDnes diskuze pod článkem o zvýšení platů učitelům, kde se někteří naparovali, za co ti učitelé chtějí vlastně dostat přidáno? Že pracují ani ne celých 6 hodin denně, že to vlastně ani nejsou hodiny, ale 45minutovky, takže berou už teď nějakých Kč 160,--/hod, že mají dohromady 3 měsíce volna a ještě by chtěli přidávat. Nevím, člověk si asi musí někdy zkusit učit, aby věděl, že to není procházka růžovým sadem.

A tou největší mezerou ve financování škol je potom způsob přelévání peněz a dotování bank, kdy ministerstvo posílá peníze přes kraje, zastupitelství a až následně do škol, tím se ztrácí až 5 % částky, která by mohla do škol dorazit rovnou (viz. publikace prof. Karla Rýdla).

S-Tony: A jak chceš někoho, kdo se nezajímá donutit, aby se něco naučil? Nejde to, když někdo celý život bude procházet s trojkami, nikdy nebude umět češtinu výborně, ale dobře.

Je to tak, jak řekl TheFlyingman, ale zpřísnění některých zkoušek by bylo na místě, vždyť jak může dostat maturitu z češtiny gymnazista, který je schopen napsat s matiky sem dostal za 3 anebo vyděl? Co se osnov týče (které si už školy budou schvalovat samy), měla by se kompletně předělat čeština – vyhodit 2/3 nepoužitelných autorů a začít psát diktáty.
Daft
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Asspenn 25. 5. 2005 12:02

Nejásal bych tolik a zkusil bych trochu obecnější pohled: KDO nebo CO má být výsledkem kvalitního školství? Na to si odpovězme, a pak porovnávejme. Třeba se pletu, ale mám dojem že naše školství se příliš soustředí na kvantum informací, které je třeba dostat do žáka, a hrozně málo podporuje samostatné myšlení, schopnost vyhledat a soustředit informace, analyzovat je, vyhodnotit a vyvodit a realizovat nějaké samostatné závěry, učinit rozhodnutí a nést za něj odpovědnost. Schopnost vést diskusi a umět věcnými a racionálními argumenty obhájit svůj názor.
Vy jste si toho nevšimli, třeba tady nebo na jiných fórech, že někdo kolikrát vůbec není schopen pochopit jiný názor, argument, a jen dokola omílá totéž stejné, většinou ne vlastní stanovisko? Jistě, existuje nějaké základní penzum znalostí, které by trochu vzdělaný člověk měl nít, ale ještě větší hromada je těch údajů, které je nutno pouze rychle najít, když jsou třeba. Z tohohle pohledu už mi nepřijde tak směšný Američan tvrdící, že Praha je někde v Rusku nebo u Vídně. On si to prostě najde, až to bude potřebovat. Ale ve svém zaměstnání bude pravděpodobně schopen činit rychlá, okamžitá a odpovědná rozhodnutí a nést jejich následky. Což se o mnoha našich vzdělancích s mnohem lepší znalostí dějepisu či zeměpisu říct nedá. Už jste někdy v Občanském judu či podobných pořadech viděli třeba úředníka, který by byl schopen říct: Ano, JÁ jsem tak rozhodl, a rozhodl jsem správně, protože za prvé, za druhé a za třetí ? Já tedy ne. Zato těch různých "o tom se s vámi nebudu/nechci/nemohu/nesmím bavit, to rozohodvali jiní, k tomu se musí vyádřit nadřízený ..." těch máme dostatek. Ale vědí, kdy uhořel mistr Jan.
BTW neděli co neděli večer mi u Krampola připadá, že k těm Amíkům s Prahou u Vídně nemáme až zas tak daleko ...
Prý je chytré učit se z vlastních chyb. Přijde mi chytřejší učit se z chyb jiných, nejlíp pak z chyb těch chytrých, a vlastní radši nedělat.
Asspenn
Nadšenec
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod TheFlyingman 25. 5. 2005 18:02

Daft píše:Navíc v některých chvílích člověk žasne, jak jsou lidé krátkozrací – nedávno byla na iDnes diskuze pod článkem o zvýšení platů učitelům, kde se někteří naparovali, za co ti učitelé chtějí vlastně dostat přidáno? Že pracují ani ne celých 6 hodin denně, že to vlastně ani nejsou hodiny, ale 45minutovky, takže berou už teď nějakých ib]Kč 160,--/hodd/b], že mají dohromady 3 měsíce volna a ještě by chtěli přidávat. Nevím, člověk si asi musí někdy zkusit učit, aby věděl, že to není procházka růžovým sadem.
z/quote]

S tím už jsem se taky, ne jednou, setkal. Málokdo si uvědomí, co práce učitele vyžaduje - každodenní příprava na zítřejší vyučování, vymýšlení testů a písemek, jejich následné opravování a ohodnocování, zapisování zámek do databází, případně výroba improvizovaných názorných učebních pomůcek (je tomu skutečně tak, nové pomůcky jsou neskutečně drahé - v případě figurín určených k demostraci první pomoci a pod. se ceny pohybují v řádech desítek tisíc a výš - a školy na ně nemají peníze). Tyto veškeré činnosti si vyžadují spousty času, i volného.
Jako člen učitelské rodiny a zároveň student vím, jak to ve škole chodí, vím spoustu "perliček" ze zákulisí....Sám se ve škole snažím připravovat pokusy, abych mohl pomoci osvětlit probíraný jev - není to tak jednoduché jak se může zdát. Nejdříve je nutné si všechno předem připravit a vyzkoušet - u složitějších pokusů to může být i několik desítek minut. Když se poté demonstrace kvůli technické závadě, např. při výpadku elektřiny či poruše přístroje, pokus nevydaří, jak by měl, tak to člověka docela naštve.
Když je nepřítel na kolenou.....musíte ho dorazit.
zastánce teorie pohlcovačů tmy
TheFlyingman
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Driver 30. 5. 2005 14:50

Myslim, že skolskej system je pekne debilni
Das Auto
Driver
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod iwigirl 30. 5. 2005 17:47

Driver:a nejake argumenty a nazory by byly, krom teto inteligentni vety?
iwigirl
VIP uživatelka
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod ES0 3. 6. 2005 13:13

me soucasny system plne vyhovuje.. :)
Obrázek
Nachystejte uzenáče, na snídani jsem zpátky!
RED DWARF RULEZZZZ!!!
ES0
Přeborník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod iwigirl 3. 6. 2005 13:25

teda,to tam sou takovy trapny lavice bez predni vyplne?To bych nic neopsala:-)
iwigirl
VIP uživatelka
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod bugear 18. 6. 2005 15:18

Já bych raději napsal školský systém byl dobrý. Nyní se ho těm nahoře úspěšně daří ničit.
Problém 1: rámcové programy: Stále se u nás hovoří o malé mobilitě pracovní síly, kterou nyní ještě sníží tento systém. Školy si mohou vybrat, jestli budou učit stejně jako předtím, nebo jestli budou učit v tzv. blocích. Navíc je určeno pouze co má být probráno na jednotlivých stupních. Klidně se tedy může stát, že při přestěhování jinam budou mít na nové škole probráno úplně něco jiného a naopak se budou teprve učit to, co na staré škole už probrali.
Problém2: zvláštní školy: Školy dostávají peníze na žáka což je nutí posílat žáky do ZvŠ co nejméně. Tím se ovšem snižuje kvalita výuky, protože se učitelé musí více věnovat slabším žákům a na chytřejší jim nezbývá tolik času. Vytváří se (nebo by se měly vytvářet) školy pro chytré žáky. To může vést k tomu, že úroveň základních škol se sníží k úrovni škol zvláštních. Kvalitnější vzdělání tedy bude dostupné méně lidem.
Ještě jsem se nezmínil o mnoha nesmyslných nařízeních vytvořených lidmi, kteří nikdy nepoznali praxi.

Nakonec jeden odkaz týkající se znalostí američanů: http://www.ttho.wz.cz/icq/amici.htm
bugear

Odeslat příspěvekod JP 26. 6. 2005 13:41

System je v pohode, ale osnovy by mely vest vic k premysleni, nez uceni se faktu zpameti.
JP
Čtenář
Uživatelský avatar


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků