od netwar 4. 2. 2008 16:39
Fyzikář
Nebo urychlená hmota by mohla "skočit" do jiného časoprostoru - budoucnosti , ale to je věc částic, a zabývá se tím kvantová mechanika. Nadsvětelná rychlost samozřejmě existuje in nature. Ale bohužel nemůže nést informaci, hmotu. Vidíte, i zde platí něco za něco. V předchozím odstavci - hmota nemůže dosahnout rychlosti c, a částice s klidovou hmotností 0 ji přesahují několikrát. Viz tunelový efekt, EPR Paradox . . . V kvantové mechanice je to zcela normální, ale opakuji, nelze nadsvětelně přenést informaci.
Jako příklad by mohl posloužit laser, kterým budete svítit na Měsíc. Na severním pólu Měsíce zvolíme bod A, na jižním bod B. Budete-li svítit na bod A, a plynule přejdete na bod B a zpět a stále dokola, takovému utíkajícímu "prasátku" naměříme rychlost větší než c, ale astronauti v bodě A nemohou přes takové prasátko poslat informaci-zprávu do bodu B svým kamarádům.
Další příklad - v hledišti fotbalového stadionu si lidé krátí čas "vlnami". Vstane a posadí se skupina lidí. Vedlejší skupina uvidí, že sousedé již stojí a vstanou taky. První skupina již sedí. Tento příklad demonstruje přenos informace. Skupina lidí totiž kopíruje předchozí stav jiné skupiny, a další jiná skupina převezme tuto informaci, a vzniká z toho nádherná vlna, která se line několikrát kolem stadionu. Tato vlna nese informaci a nikdy nepřesáhne rychlost světla, i když si odmyslíme setrvačnost v pohybu některých jedinců, - omezujícím limitem je právě ta informace. Jiná situace ale nastane, pokud si zvolíme nějakého organizátora, a umístíme jej do středu hřiště s velkými digitálními hodinami. Tento organizátor přidělí časové úseky skupinkám, např. skupina A vstane v 1.sekundě, skupina B v 1.2 sekundě atd. Organizátor vše odstartuje. Lidé budou hledět na display a vstávat či sedat dle přidělených časových úseků. Vznikne vlna, která bude velice přesná, dokonce přesáhne i rychlost světla, ale neponese informaci. Totiž jednotliví lidé či skupinky nebudou vědět o svých sousedech - jestli stojí či sedí (nevidí informaci), nebudou vědět kterým směrem jde vlna - doprava či doleva. Prostě k cíli dorazí nadsvětelná vlna bez informace, protože poslední skupinka nejednala v závislosti na té předchozí.
Poslední příklad může být pokus s dvěma vysílačkami. Jste elektrotechnik, takže pro Vás žádný problém. Mějme naladěné dvě vysílačky na harmonický kmitočet. Interferencí vln vznikne takzvaná "obálka", která po jemném doladění vysílačů může cestovat nadsvětelnou rychlostí mezi vysílačkami.
Opět platí - nadsvětelná rychlost ano, ale bez informace.
Na závěr bych uvedl asi toto. Pokud se vrátíme na začátek mého příspěvku, určitě jste si všiml, že při myšlenkovém pokusu s raketou jsem uváděl termín "rychlostí blízkou rychlostí světla" či "rychlostí o něco menší než rychlost světla". - To bylo řečeno záměrně. Nevíme totiž, co by absolutní rychlost udělala s hmotou. Buď by se přeměnila v energii - viz výše, ale asi ne, protože hypotetické tachyony se stále nepodařilo "odchytit", nebo by vznikla miniaturní černá díra, která by explodovala - což je pravděpodobnější, nebo by dilatace času byla také absolutní, a tím pádem by naši astronauti "zamrzli" v čase a propadli by se v okamžiku do vzdálené budoucnosti na samotný konec vesmíru a skončili by v tvořící se singularitě. A to všechno jenom proto, protože díky časové dilataci by neměli čas zapnout brzdicí motory. Ze sci-fi by to mohl být mimoprostor, neboli hyperprostor, což zní lákavě, ale nevíme, jestli je v něm místo pro hmotu. Autoři sci-fi to moc dobře vědí, jsou to také nejlepší studenti a proto své lodě obalují nějakými hyperbublinami, aby předešli časové dilataci,kauzálním jevům a aby mohli své lodě ovládat v reálném čase.
Omlouvám se že na tento příspěvek reaguji až po takové době, ale teprve teď jsem zjistil, že existuje toto forum. Chtěl bych k přenosu informaci říci, že jsem četl knihu kde rozebírali nosič informace a jestli informace má nějaký nosič. Dospěli k názoru, že je možné že informace je vpodstatě mezera, kterou nazývali trefně infon. A v podstatě přenos informace vysvětlovali jako tvoření mezer mezi částicemi. jakovpodstatětentotextprotožebezmezernedávážádnýsmysl ale jak mu dáme mezeru tak už smysl dává. Rád bych slyšel váš názor na toto díky.