odstoupeni od smlouvy

Zde můžete konzultovat s ostatními své právní problémy s reklamacemi, výměnou zboží, odstoupením od smlouvy a věci s tím související

Moderátor: Moderátoři Pauza.cz

Odeslat příspěvekod michalq 18. 6. 2010 12:25

Dobry den,

jednou ze zde casto zminovanych podminek pro uspesne odstoupeni od kupni smlouvy a vraceni penez je nutnost oznamit tutu skutecnost jako soucast reklamacniho procesu v pripade, ze se jedna bud o 3 identickou zavadu nebo 4 jinou zavadu.

Muj dotaz je nasledujcici:
Ve kterych paragrafovych znenich obcanskeho zakoniku resp. jinych pravnich normach je tento postup explicitne uveden? Neni totiz soucasti zadneho reklamacniho radu ani standardne uvadenych odkazu na obcansky zakonik (hlavne §622 Obc. zakoniku).

Ptam se proto, protoze nekteri prodejci posuzuji reklamaci resp. zavadu vyrobku podle zcela jinych meritek, pokud je predem informujete o vasem zameru odstoupeni od kupni smlouvy a pozadavku na vraceni penez.

Predem dekuji za fundovanou odpoved s odkazy na kokretni zneni zakona resp. dalsi pravni normy.

Michal
michalq
Čtenář

Odeslat příspěvekod Lexx 18. 6. 2010 13:14

Vychází se z judikatury, kdy soudy interpretovaly tuto skutečnost, konkrétně rozhodnutí Nejvyššího soudu ČSSR Rc 22/83.
V pivu je vitamínů málo, proto jej musíme pít hodně.
Lexx
Nadšenec
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod michalq 18. 6. 2010 13:27

Je nekde dostupny text teto judikatury?

Michal

-- 18. 6. 2010 14:46 --

nasel jsem tento relevantni text, ktery je obsahem rozhodnutí Nejvyššího soudu ČSSR Rc 22/83:

"Jednotlivá práva z odpovědnosti za vady nelze uplatňovat z důvodu jakýchkoli vad, ale vždy jen takových vad, které svou povahou odpovídají zákonným požadavkům (u práv ze smluvní záruky podmínkám této části záruky). Např. ustanovení § 251 odst. 1 o. z. váže uplatnění zákonného práva na zrušení smlouvy o prodeji v obchodě na existenci neodstranitelné vady, většího počtu vad nebo opětný výskyt vady po opravě, avšak vždy jen za předpokladu, že vada (vady) brání řádnému užívání prodané věci. Jestliže reklamovaná vada (vady) tyto požadavky nesplňuje, nemůže být dostatečným důvodem pro uplatnění tohoto práva. V takovém případě, učiní-li kupující projev vůle směřující ke zrušení smlouvy a domáhá se pak žalobou vzájemného vrácení plnění, je třeba žalobu zamítnout, neboť zrušení smlouvy nebylo účinné a smlouva o prodeji v obchodě tedy nezanikla."

Ale stale mi z toho jednoznacne neplyne, ze by se muselo postupovat pouze cestou uplatneni naroku na odstoupeni od kupni smlouvy jen cestou reklamace zbozi, ktere tuto zavadu prave vykazuje, kdyz je mozno prokazat 3 identicke zavady napr. pomoci servisnich protokolu, ktere jednoznacne branili radnemu uzivani prodane veci.

Pripominam, ze v mem pripade prodejce zcela zamerne blokuje kladne vyrizeni naroku na odstoupeni od smlouvy pokud se uvede tento narok predem jako soucast reklamace.

Michal
michalq
Čtenář

Odeslat příspěvekod Lexx 18. 6. 2010 15:17

Jej, sorry, já jsem sem hodil omylem jiný judikát. Až budu mít čas, najdu ten správný.

Btw. popiš zatím svou situaci.
V pivu je vitamínů málo, proto jej musíme pít hodně.
Lexx
Nadšenec
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod michalq 18. 6. 2010 16:05

Koupil jsem si relativne velice drahy notebook (cena: 70tis) kvuli potrebe velice precizni grafiky a LCD displeje. Za poslednich 12 mesicu se u nej projevila 3x zavazna vada displeje, ktera pokazde vedla ke kompletni vymene displeje v ramci zarucniho servisu, k cemuz mam servisni protokoly. Zavada se projevila vzdy po cca 2-3 mesicich pouzivani.

V poslednim pripade, ktery nastal na prelomu kvetna a cervna 2010, jsem pri zadavani treti reklamace pres servisni call centrum vyrobce notebooku ustne pozadoval, ze pokud pujde opet o identickou vadu, budu jiz pozadovat odstoupeni od smlouvy a vraceni penez. Servisni centrum, ale muj pozadavek ignorovalo a opet vymenilo kompletne LCD displej. Bohuzel muj pozadavek o odstoupeni od smlouvy nelze zpetne dolozit, protoze o nem neexistuje nikde pisemny zaznam (!?).

Nasledne jsem tedy kontaktoval prodejce a oznamil mu pisemnou formou, ze odstupuji od kupni smlouvy a pozaduji vraceni penez z duvodu tri identickych zavad po sobe. Na coz prodejce reagoval zamitnutim me zadosti s poukazem, ze nebyla uplatnena v ramci reklamcniho rizeni, ale az nasledne po oprave (byt nevzyadane), takze nyni je notebook plne funkcni a muj pozadavek je tudiz bezpredmetny.

Navic mi servisni stredisko odmitlo garantovat, ze zavada je uz zcela odstranena a v budoucnu nenastane, naopak mi ustne potvrdili, ze mohu zavadu bohuzel ocekavat i v budoucnosti.

V obcanskem zakoniku a v reklamacnim radu prodejce neni nikde presny postup odstoupeni od smlouvy popsan a z pohledu techto dvou dokumentu je muj narok na odstoupeni od smlouvy adekvatni, protoze je pouze vyzadovano dolozeni 3 identickych zavad.
michalq
Čtenář

Odeslat příspěvekod p0etrik 19. 6. 2010 18:24

Ted uz je opravdu pozde. Pri dalsi oprave uved do reklamacniho protokolu, ze nechces vec opravit, ale pouze diagnostikovat zavadu. "Diagnozu" si nech pisemne vystavit, a nasledne s ni jdi za prodejcem.

BTW - co je to za notebook?
p0etrik
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Lexx 19. 6. 2010 22:34

Teď už je vážně pozdě tohle řešit. Musíš to uvést při příjmu do reklamace, že požaduješ odstoupení od kupní smlouvy, a rozhodně písemně, jinak je to marný. Ale pokud říkáš, že se ti počítač vysírá docela pravidelně, tak bych zůstal klidný a příště si dáš větší pozor ;-)
V pivu je vitamínů málo, proto jej musíme pít hodně.
Lexx
Nadšenec
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod michalq 20. 6. 2010 09:58

Presto, bych rad vedel, kde je pravne zakotven tento postup? At hledam jak hledam ... nic relevantniho nenalezam. Mam pocit, ze se jedna pouze o ucelovou interpretaci prodejcu.
michalq
Čtenář

Odeslat příspěvekod Bungo 25. 6. 2010 09:18

Bylo zde postupováno z tvé strany špatně.

Reklamace se nevyřizuje u výrobce, ale u prodejce. Pokud jsi tedy uplatnil u třetí závady odstoupení od smlouvy u servisu výrobce, tak se nejedná o platný úkon. Se servisem jsi žádnou smlouvu přece neuzavřel...

Vzhledem tedy k tomu, že jsi při třetí reklamaci neuvedl, že odstupuješ od smlouvy (neuvedl to správné osobě), tak byl výrobek opraven a ty nemáš možnost odstoupit od smlouvy po provedení opravy. Autorizovaný servis a prodejce není (zpravidla) totéž.

Tvůj požadavek není oprávněný. Prodejce může nechat opravit věc klidně stokrát. Volba je na prodejci, pokud spotřebitel neuvede něco jiného, na co má nárok. Pokud tedy při reklamaci uplatní odstoupení od smlouvy, pak je po provedeném reklamačním řízení prodejce povinen vrátit peníze.
Excuse me, is this the Society for Asking Stupid Questions ?
Bungo
VIP uživatel

Odeslat příspěvekod Jeffe 27. 6. 2010 20:38

Bungo: tvuj postup je jiste korektni z hlediska prava. Prakticky problem s jeho realizaci muze byt to, ze jestli je prodejce predem varovan ze zakaznik chce odstoupit od smlouvy tak reklamaci proste neuzna. Oblibene metody jsou treba:
a) zavada se pry neprojevila,
b) zavadu zpusobil zakaznik.
Superforum - v malých dávkách neškodí v jakémkoliv množství :D
Jeffe
Moderátor
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Big.T 21. 7. 2010 19:52

Plati odstoupeni od smlouvy do ctrnacti dnu bez udani duvodu i na nakup zbozi na Aukru? Myslim tim zbozi, ktere prodejce na Aukru nabizi jako nove.
Big.T
Čtenář

Odeslat příspěvekod iwigirl 21. 7. 2010 23:11

Big.T: pokud se jedná o prodejce podnikatele, pak ano.
iwigirl
VIP uživatelka
Uživatelský avatar


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků