Stránka 1 z 1

Způsobená škoda

Odeslat příspěvekNapsal: 21. 4. 2015 19:52
od David Gelner
Dobrý den, prosím o radu. Pracuji v expedici obchodní firmy a zboží zasílané na dobírku jsem omylem označil běžným přepravním štítkem, tudíš přepravce balík předal bez vybrání dobírky. Následně jsem zákazníkovi zaslal fakturu opravenou na platbu bankovním převodem, nicméně zákazník je lump a nechce se mu fakturu uhradit. Šéf mi dal ultimátum do kdy musí být faktura zaplacená, jinak mi danou částku strhne z platu. Má na to právo? Děkuji.

Re: Způsobená škoda

Odeslat příspěvekNapsal: 22. 4. 2015 07:57
od icotech852
Šéf mi dal ultimátum do kdy musí být faktura zaplacená, jinak mi danou částku strhne z platu. Má na to právo? Děkuji.

svojou nedbalostou ste sposobil financnu skodu zamestnavatelovi,takze má

-- 22. 4. 2015 08:00 --

U nas - Aká je maximálna výška náhrady škody?
Zamestnávateľ má právo domáhať sa náhrady škody až do výšky 4-násobku priemerného mesačného zárobku! Ak je priemerný zárobok zamestnanca v uplynulom období 855 €, zamestnávateľ si môže od zamestnanca vymáhať náhradu škody až do výšky 4-násobku sumy 855 €, t.j. náhradu až do výšky 3 420 €. V každom prípade je preto lepšie mať uzatvorené poistenie zodpovednosti zamestnanca a ušetriť tak zbytočné výdavky.


najlepsie je sa poistit

Re: Způsobená škoda

Odeslat příspěvekNapsal: 22. 4. 2015 08:27
od Slonik
Záleží na výši způsobené škody - pokud máš pouze obecnou odpovědnost (nemáš podepsanou tzv. dohodu o odpovědnosti - dříve též "hmotnou zodpovědnost", tak je výše náhrady "zastropována" na 4,5 násobku platu.

Uvedený případ nejspíš naplňuje všechny znaky, kdy zaměstnavatel má právo náhradu škody vymáhat:

- zaměstnavateli vznikla majetková újma (obchodník pro nějž jste přeravu zajišťovali bude peníze za zboží jistě chtít)
- zaměstnanec porušil povinnosti při plnění pracovních úkolů (tvojí povinností bylo dát tam dobírku což jsi neučinil)
- příčinná souvislost mezi porušením povinnosti zaměstnavatele a vznikem škody - zde je to evidentní - kvůli špatnému štítku nebyla od zákazníka inkasována kupní cena
- zavinění zaměstnance - opět evidentní - k umístění špatného štítku nedošlo vinou zaměstnavatele.

Budeš proto muset škodu zaplatit. Napadá mě možnost jak se k penězům (či alespoň k té věci) dostat zpátky. Na straně zákazníka, který obdržel zboží "zdarma" by se mohlo jednat o bezdůvodné obohacení (§2991 občanského zákoníku). Zda to jde vymáhat a jak by však vzhledem ke složitosti situace (laicky těžko říct, kdo je vlastně ochuzený) vyžadovalo konzultaci s právníkem a pokud by dotyčný peníze nechtěl zaplatit, tak i žalobu.

Re: Způsobená škoda

Odeslat příspěvekNapsal: 22. 4. 2015 08:33
od Lexx
Je to určitě bezdůvodné obohacení, jenže podle mě žalovat musí zaměstnavatel a jemu se zřejmě moc chtít nebude. Ten si to radši vezme na zaměstnanci.

Re: Způsobená škoda

Odeslat příspěvekNapsal: 22. 4. 2015 11:02
od icotech852
možno by stačilo zájsť na políciu a postrašiť dotyčného vyššie uvedeným zákonom.Možno by potom zaplatil.

Re: Způsobená škoda

Odeslat příspěvekNapsal: 22. 4. 2015 12:45
od Slonik
Problém je, že tohle je občanskoprávní záležitost a policie se tím nejspíš zabývat nebude.

Odeslat příspěvekNapsal: 26. 4. 2015 09:04
od guru jára
Tak zabyvat se policie musi bohuzel kazdym oznamenim, ale jen ho vyslechnou a ten jim nejspis rekne, ze v dobe objednani a dodani zbozi penize mel, chtel zaplatit, ale prodavajici platbu nepozadoval a tak penize utratil a ted uz je nema, v tom okamziku je to obcanskopravni spor, ktery musi resit poskozena strana zalobou na vydani bezduvodneho obohaceni. Predtim by ho mela prokazatelne vyzvat, aby bezduvodne obohaceni vydal, bud zbozi nebo penize. Zalobu muze podat klidne zamestnanec, pokud skodu zamestnavateli uhradil a presla tak na nej. Pro zamestnavatele je jiste jednodussi vymahat skodu po svem zamestnanci nez po zakaznikovi.

Re: Způsobená škoda

Odeslat příspěvekNapsal: 26. 4. 2015 16:11
od icotech852
ked sme uz pri tom,tak sa spytam : pokial to padne na zamestnanca,tak sa povedalo,ze je to obcianskopravna zalezitost.Co by sa zmenilo,keby bol sef "chapavejsi" a riesil by to zamestnavatel? Aka by to bola zalezitost?

Odeslat příspěvekNapsal: 26. 4. 2015 17:58
od guru jára
Nechapu otazku. At uz to s kupujicim bude resit firma nebo jeji zamestnanec pote, co firme sam skodu zaplatil, tak je to stejne.

Re: Způsobená škoda

Odeslat příspěvekNapsal: 27. 4. 2015 06:26
od David Gelner
Napadá mi ještě jedna otázka. Zaměstnavateli uhradím způsobenou škodu, ale po nějaké době třeba zákazník dlužnou fakturu uhradí. Mám právo po zaměstnanci požadovat zpětné proplacení? V takovém případě se totiž neoprávněně obohatil zaměstnavatel, když platbu za zboží vyinkasoval dvakrát, ode mě a posléze od zákazníka..

Re: Způsobená škoda

Odeslat příspěvekNapsal: 27. 4. 2015 17:56
od icotech852
urcite mas pravo pozadovat

Odeslat příspěvekNapsal: 28. 4. 2015 08:51
od guru jára
To je snad logicke, pak by se bezduvodne obohatil zamestnavatel.