Způsobená škoda

Podmínky pro práci, vztahy se zaměstnavateli, platy

Moderátor: Moderátoři Pauza.cz

Odeslat příspěvekod David Gelner 21. 4. 2015 19:52

Dobrý den, prosím o radu. Pracuji v expedici obchodní firmy a zboží zasílané na dobírku jsem omylem označil běžným přepravním štítkem, tudíš přepravce balík předal bez vybrání dobírky. Následně jsem zákazníkovi zaslal fakturu opravenou na platbu bankovním převodem, nicméně zákazník je lump a nechce se mu fakturu uhradit. Šéf mi dal ultimátum do kdy musí být faktura zaplacená, jinak mi danou částku strhne z platu. Má na to právo? Děkuji.
David Gelner
Čtenář

Odeslat příspěvekod icotech852 22. 4. 2015 07:57

Šéf mi dal ultimátum do kdy musí být faktura zaplacená, jinak mi danou částku strhne z platu. Má na to právo? Děkuji.

svojou nedbalostou ste sposobil financnu skodu zamestnavatelovi,takze má

-- 22. 4. 2015 08:00 --

U nas - Aká je maximálna výška náhrady škody?
Zamestnávateľ má právo domáhať sa náhrady škody až do výšky 4-násobku priemerného mesačného zárobku! Ak je priemerný zárobok zamestnanca v uplynulom období 855 €, zamestnávateľ si môže od zamestnanca vymáhať náhradu škody až do výšky 4-násobku sumy 855 €, t.j. náhradu až do výšky 3 420 €. V každom prípade je preto lepšie mať uzatvorené poistenie zodpovednosti zamestnanca a ušetriť tak zbytočné výdavky.


najlepsie je sa poistit
forsaken...
icotech852
Přeborník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Slonik 22. 4. 2015 08:27

Záleží na výši způsobené škody - pokud máš pouze obecnou odpovědnost (nemáš podepsanou tzv. dohodu o odpovědnosti - dříve též "hmotnou zodpovědnost", tak je výše náhrady "zastropována" na 4,5 násobku platu.

Uvedený případ nejspíš naplňuje všechny znaky, kdy zaměstnavatel má právo náhradu škody vymáhat:

- zaměstnavateli vznikla majetková újma (obchodník pro nějž jste přeravu zajišťovali bude peníze za zboží jistě chtít)
- zaměstnanec porušil povinnosti při plnění pracovních úkolů (tvojí povinností bylo dát tam dobírku což jsi neučinil)
- příčinná souvislost mezi porušením povinnosti zaměstnavatele a vznikem škody - zde je to evidentní - kvůli špatnému štítku nebyla od zákazníka inkasována kupní cena
- zavinění zaměstnance - opět evidentní - k umístění špatného štítku nedošlo vinou zaměstnavatele.

Budeš proto muset škodu zaplatit. Napadá mě možnost jak se k penězům (či alespoň k té věci) dostat zpátky. Na straně zákazníka, který obdržel zboží "zdarma" by se mohlo jednat o bezdůvodné obohacení (§2991 občanského zákoníku). Zda to jde vymáhat a jak by však vzhledem ke složitosti situace (laicky těžko říct, kdo je vlastně ochuzený) vyžadovalo konzultaci s právníkem a pokud by dotyčný peníze nechtěl zaplatit, tak i žalobu.
Určitě možná s váma tak jakoby nesouhlasím!
Slonik
Expert
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Lexx 22. 4. 2015 08:33

Je to určitě bezdůvodné obohacení, jenže podle mě žalovat musí zaměstnavatel a jemu se zřejmě moc chtít nebude. Ten si to radši vezme na zaměstnanci.
Lexx
Nadšenec
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod icotech852 22. 4. 2015 11:02

možno by stačilo zájsť na políciu a postrašiť dotyčného vyššie uvedeným zákonom.Možno by potom zaplatil.
forsaken...
icotech852
Přeborník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Slonik 22. 4. 2015 12:45

Problém je, že tohle je občanskoprávní záležitost a policie se tím nejspíš zabývat nebude.
Určitě možná s váma tak jakoby nesouhlasím!
Slonik
Expert
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod guru jára 26. 4. 2015 09:04

Tak zabyvat se policie musi bohuzel kazdym oznamenim, ale jen ho vyslechnou a ten jim nejspis rekne, ze v dobe objednani a dodani zbozi penize mel, chtel zaplatit, ale prodavajici platbu nepozadoval a tak penize utratil a ted uz je nema, v tom okamziku je to obcanskopravni spor, ktery musi resit poskozena strana zalobou na vydani bezduvodneho obohaceni. Predtim by ho mela prokazatelne vyzvat, aby bezduvodne obohaceni vydal, bud zbozi nebo penize. Zalobu muze podat klidne zamestnanec, pokud skodu zamestnavateli uhradil a presla tak na nej. Pro zamestnavatele je jiste jednodussi vymahat skodu po svem zamestnanci nez po zakaznikovi.
guru jára
Čtenář

Odeslat příspěvekod icotech852 26. 4. 2015 16:11

ked sme uz pri tom,tak sa spytam : pokial to padne na zamestnanca,tak sa povedalo,ze je to obcianskopravna zalezitost.Co by sa zmenilo,keby bol sef "chapavejsi" a riesil by to zamestnavatel? Aka by to bola zalezitost?
forsaken...
icotech852
Přeborník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod guru jára 26. 4. 2015 17:58

Nechapu otazku. At uz to s kupujicim bude resit firma nebo jeji zamestnanec pote, co firme sam skodu zaplatil, tak je to stejne.
guru jára
Čtenář

Odeslat příspěvekod David Gelner 27. 4. 2015 06:26

Napadá mi ještě jedna otázka. Zaměstnavateli uhradím způsobenou škodu, ale po nějaké době třeba zákazník dlužnou fakturu uhradí. Mám právo po zaměstnanci požadovat zpětné proplacení? V takovém případě se totiž neoprávněně obohatil zaměstnavatel, když platbu za zboží vyinkasoval dvakrát, ode mě a posléze od zákazníka..
David Gelner
Čtenář

Odeslat příspěvekod icotech852 27. 4. 2015 17:56

urcite mas pravo pozadovat
forsaken...
icotech852
Přeborník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod guru jára 28. 4. 2015 08:51

To je snad logicke, pak by se bezduvodne obohatil zamestnavatel.
guru jára
Čtenář


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků