Čistě z formálních důvodů musím odmítnou, že jsem Kristus na druhé návštěvě ; ) Ale nesmírně si vážím vaší důvěry ve mě, nesmírně mě těší, že mě považujete za osvícence nebo dokonce můj milovaný učedník kosch za Krista... fakt si toho nesmírně vážím, ale máte smůlu..
Ale doufám, že chápete, že mi představa ukřižování nepřijde z dlouhodobého hlediska nějak zvláště strašná..
Ad zapomenutá evangelia - Evangelia nepatříci do biblického kánonu tam nepatří z dobrého důvodu. Kanonizace evangelií a epištol bylo spíše formálním aktem. Přijímali se spisy, které disponovaly apoštolskou autoritou. To znamená, že autorem musel být apoštol (Matouš, Jan) nebo osoba jemu blízká (Lukáš, Marek). Dále musel být spis v souladu se základní tradicí křesťanské víry, kterou církev uznávala jako normativní. A nakonec musel být spis dlouhodobě přijímán širokou křesťanskou obcí.
Ta finální kanonizace byla už pouze formálním potvrzením toho, co tehdejší křesťanská obec už přijala! Ta různá evangelia mluvících křížů a různé pseudoepištoly se vyloučily samy o sobě! De facto tam působily takové mechanismy v duchu nejsilnější spis přežije
Nebo přesnější řečeno nejkvalitnější spis, s nejlepší vypovídající hodnotou, nejvíce odpovídající pravdě, které byl přijímán většinou křesťanů. Oni se do toho kánonu dostaly prostě proto, že proti tomu nikdo nemohl mít namítku. Jsou to nejpřesnější popisy Ježíšova života. Podíváme se třeba na Tomášovo evangelium. (
http://www.inext.cz/astrologician/1tomas1.htm )
Teď si odmyslíme to, že se svojí kompozicí zcela liší od všeho, co je v NZ. Podíváme se na konkrétní verše. Třeba na část 77. verše..
"Rozštípněte dřevo, já jsem tam. Zvedněte kámen a také tam mne naleznete."
Tenhle výrok nemá s křesťanstvím nic společného. Je ta klasický panteismus - Ježíš (Bůh) je spojený se samou podstatou světa, je všude a všechno. Je to jenom krůček od pohanského pohledu na svět, jenom krůček od uctívání božské přírody. Nemá to s křesťanství, ba dokonce s monoteismem nic společného.
Tím bych klidně i skončil, ale máme tam i ten třeba poslední verš.
"Ať Marie od nás odejde, neboť ženy nejsou života hodny." (Petr)
"Dávejte pozor! Já ji povedu, abych ji učinil mužem, aby se stala živým mužným duchem podobně jako vy. Každá žena, která se učiní mužem, vejde do království nebe." (Ježíš)
Tohle není Ježíš, jak ho známe! Všimněte si, že Nový zákon podobné anti-feministické výroky neobsahuje. Gnostici to vyřešili s tím, že to bylo údajně až později přidáno..
On ten celý spis obsahuje i další mírně řečeno kontroverzní výroky, tohle je jenom taková špička ledovce.
Ad Ježíš přežil: To je hypotéza bláznivější než konspirační teorie okolo 9/11. Zjisti si, co se ti během ukřižování stane, jakým způsobem zemřeš. Kdyby ti to náhodou nestačilo, tak se vem, že římští vojáci si museli být jistí, zdali je mrtvý. Kdyby ho nechali přežít, tak by je možná čekalo podle římského práva něco podobného jako JC'ho
Když už to vypadalo, že je mrvý, tak se i ujistili a probodli jeho tělo. V Janově evangeliu je i pozoruhodný popis toho, že z jeho těla vytekla krev a voda (!), potom co mu probodli jeho bok. To je něco, co si apoštol Jan těžko dokázal vysvětlit, ale je to v perfektním souladu s poznáním moderního lékařství, to s tou vodou, resp. vodě podobnou teku. Přestože si to Jan nedokázal a nemohl dokázat vysvětlit, tak to zapsal. A moderní věda to potvrdila. Happyend..; )
Ale Ježíš byl podle všeho mrtvý už před tím probodnutím. Jestli nějakou náhodou ne, tak po tom zcela jistě. A hypoteticky, Ježíš nějakým zázrakem (nevím teda jakým, zdá se, že s jinými zázraky máte docela dost problém, proč zrovna tady by měli být reálné?
) přežije. Dokázala by tahle polomrtvá troska s probodnutýma nohama, s rukama vytaženýma z kloubů, s masivním poškozením zad (dřevo na kříži), bodnou ranou v boku a po bičování dokázala odvalit kámen, nějak proklouznout strážím a ujít velkou cestu pěšky a zjevit se v Emauz učedníkům? Dokázala by ve stavu blízkému smrti, potřebujíc nutně ošetření a odpočinek přesvědčit učedníky, že je slavný vítěz nad smrtí a Syn Boží? Mám pocit, že takováhle troska by maximálně vzbuzovala soucit. Těžko si takhle vysvětlit to, co přišlo potom. Těžko takhle vysvětlit vznik hnutí tohohle formátu..; )
Ad učedníci: To, že učedníci uvěřili v Ježíše až po jeho smrti je v NZ. Ale je to i v logice celé věci. To, že Mesiáš zemře a bude vzkříšen není něco, s čím by oni počítali. Jak jsem už psal, oni čekali jiného Mesiáše, politického vůdce (byť naprosto vyjímečného, Bohem vyvoleného a tak). Dodnes ho tak čekají Židé. Že ho tak chápali učedníci jsem už i vysvětlil..; ) Že po smrti Ježíše odpadli, není jenom v Bibli, ale je to i logické a zcela pochopitelné. Zhroutila se jejich představa o něm, zapřeli ho, rozprchli se. Ježíš prohrál, konec. Dokonce i smrt ukřižováním se snad považovala za cosi jako trest pro ty, které proklel Bůh.
Proč po tom všem kázali, že byl Ježíš vzkříšen a že je to Syn Boží a tak? A kam se vůbec podělo jeho tělo? Proč prostě římská moc a Židé neukázali jeho tělo a nepopřeli tím všechno, na čem křesťanství staví? Kdo ho vzal? Učedníci? Proč pak tvrdili, že ho Bůh vzkřísil, ještě se pro to pak dali zabít? Celá ranná církev byla tvrdě potlačována římskou mocí tehdá a ještě hooodně dlouho poté.
A tak zůstává víra, naděje, láska - ale největší z té trojice je láska.
1. Korintským 13,13