Právo není produkt nějakých tradic. Kde se vzaly ty tradice? Je to nějaký mystická síla, kterou respektujeme a nevíme proč? Pojem právo se odvozuje (definuje). Začíná se pozorováním světa, nikoliv inspiracemi u nějakých zažitých zvyků, které sledujeme z jediného důvodu - je to tak už po staletí. Práva jako takové má každý člověk, žijící a jednající. Práva jsou odvozena ze zákona identity a jsou to práva na život, svobodu, majetek a štěstí (právo zapálit si cigaretu tu fakt není). Práva nejsou přidělována hlasováním nebo rozhodnutím všemocného byrokrata. Z toho vyplývá úloha státu...
Stát může (měl by) práva ochraňovat. K tomu může použít násilí, protože jinak to často není možné (začátek naší debaty). Pokud nastolíme komunismus, lidská práva jsou stále stejná. Jsou ale na jedné straně porušována a na straně druhé jsou vytvářeny jakési kvazipráva (právo na práci atd.)
Právo buďto je axiom, nebo není. Neexistuje nic mezi tím. Tvrdit že něco je "určitý axiom" znamená marně vzdorovat Aristotelově logice – A je A, axiom je platný nebo žádný axiom není. Proto tvoje odpověď na odhlasování komunismu není nic jiného než mlžení, které má za úkol vyhnout se odpovědi na otázku, zda mohou ostatní rozhodovat o mých právech. Buďto ano, nebo ne. Buďto práva jsou objektivně definovatelné, nebo ne. Nic mezi.
Pokud vnímáš práva jako něco, co vzniká jakýmsi rozhodováním nějakých politiků, pak docela logicky neustále vnímáš nějaké střety a hranice. Jeden člověk má prý právo na produkt práce jiného, ten mu to musí poskytnout, takže sám to právo nemá. Tyto práva tak mají jen někteří a navíc každý rok jinak. Toto nenazývám právem, právě proto, že právo je objektivní.
Porušit právo ostatních je zlo. Je to ta hranice, kterou hledáš. Vše ostatní je věc smlouvy, dohody.
4honza píše:… lepsi mechanismus ani lepsi material neni k dispozici. Az jej nekdo vymysli, muzeme o nem pokecat;)
Pro architekty společnosti jistě je potřeba nějaký mechanizmus... Teď se budu opakovat, ale republika – tak, jak byla původně myšlena – je stát, kde jsou v ústavě zaručeny práva člověka. Právo volit je výsledek, nikoliv příčina svobody. To je primární východisko svobodné společnosti a svobodného hospodářství. Demokracie jako taková nic z toho neznamená.
Ještě bych dodal, že pokud právo není objektivně definovatelné, ale je subjektivní, pak se není o čem bavit – není žádný rozdíl mezi diktaturou nebo svobodou. Na tom nepoddajném bahně, že je vše subjektivní, se totiž nedá obhájit ani jedno. A to je příčina současného marasmu.