Jak snížit otáčky motoru 230V? Regulátor apod. Ví někdo?

Diskuse na témata, která se vůbec netýkají aut

Moderátor: Moderátoři AutoRevue.cz

Odeslat příspěvekod Auto1 16. 2. 2010 12:45

Nazdar Garážníci.

Nabídne někdo komplexní řešení,nebo aspoň radu?

Automatický kotel pro vytápění má mezi kotlem samotným a komínem potrubí,které obsahuje "kompresorové turbo",
což je obyčejný elektromotor zapojený na 230V,na jehož hřídeli je lopatková turbínka-ventilátor.(řídí ho jakási ŘJ v automatickém kotli,ale to je nyní vedlejší,ona ho jen sepne,nebo vypne,ale nereguluje jej.)
A tento motor co pohání turbínku dělá hluk,chci snížit otáčky asi na 50-80%-100% aby došlo k úspoře energie a snížení hluku.
Představuji si to takto:

a) Neřízeně:
Nějaký přepínač za pár korun,obdobně,jako má odsávač par nad sporákem, s rychlostmi 1/2/3/4 a možná bude stačit i 1/2 nebo nějaký reostat,to by bylo ideální.Zvolím si manuálně,co mi vyhovuje.

b) Řízeně:
Nic nebudu volit,potřeboval bych čidlo tlaku vzduchu(venku v ovzduší,asi na střeše),a když bude nízký tlak,potřebuji větší výkon komínu(turbíny) a když bude běžný tlak,tak stačí řádově poloviční výkon turbíny,protože komín má tah sám o sobě.

Netuším,jak je nákladná která z variant,a jak složitá a spolehlivá bude,poroto potřebuji oba "projekty" posoudit a okecat.

Motor má štítek: 2870ot,je bez převodovky,přímo na hřídeli je turbína.
je tam 0,80kW
0,63A
Měl by být na 230V ale to nevím jistě.
(v případě potřeby s zrcátkem vyčtu další parametry,je tam mizerný přístup)
Tak,lze tento motor regulovat?
Jak?
Čím?
Konkrétně,typ přepínače s ohledem na cenu a kvalitu,něco jednoduchého,v kterém ešopu ho mám objednat nebo označení typu.

Dankešén :-))
Auto1
Servismen
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod JardaB 16. 2. 2010 12:54

Vypada to na asynchronni motor, idealne se da ridit frekvencnim menicem (tak od 3 tisic).
Nema nahodou vic vyvodu?
Reostat by sel taky, dale mozno tlumivka (nebude topit), triakova regulace dela paseku ale ne, ze by nesla, autotrafo s odbockama... Moznosti spousta, nic jednoduche.
Jo a vychazi mi to spis na 80 nez 800W (to uz by byl ficak ;-) )
JardaB
Guru
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Auto1 16. 2. 2010 13:01

Trojku?Něco levnějšího by na skladě nebylo?
Synchro-asynchro netuším.
Topit to klidně může,ale abych to zase nemusel chladit.
Skutečně nelze koupit jednoduchý přepínač z odsávače par-digestoře?
Tam je jiný typ motoru?
Jdu si odfotit ten štítek z motoru,evidentně mi opisování nejde.
Auto1
Servismen
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod JardaB 16. 2. 2010 13:09

Digestor miva motor s vice vyvody - odbocky na vinuti a prepinanim se meni otacky, proto jsem se ptal na ty vyvody. Mivaji to i obehova cerpadla na topeni atp. Ale treba dat do serie odpor muze byt solidni reseni (jen se bude muset vyzkouset jaky, tipuju desitky ohmu)
JardaB
Guru
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Honza42 16. 2. 2010 13:17

Podobný problém jsem řešil s ventilátorem dřevoplynového kotle. Na plný výkon se mně zdálo, že jdou do komína zbytečně horké spaliny a navíc ten hluk. Je tam jednofázový asynchronní ventilátor 240V/21W (něco jako klasický odsavač par).
Koupil jsem někde v Baumaxu stmívač s reostatem za 80Kč. Je to ten typ, co má rovnou vidlici do zásuvky a na sobě zase záuvku, takže žádná montáž nebyla nutná.
Funguje to, ale má to mouchy. Ventilátorová charakteristika je dost strmá a ne všechny regulační stupně to zvládá, protože motor je jednofázový a ze stmívače za pár korun určitě neleze sinusový výstup. Takže při nějakém nastavení to chvíli rozbíhá větrák, pak v tom zabručí a ventilátor se skokem zastaví a tak furt dokola.
Nicméně funguje to a snížit výkon na cca 1/3 nebo 1/2 lze.
Za ty prachy to za zkoušku stojí. pokud nejde o nějaké nebezpečí, když by to třeba někdy vypadlo(nevím co máš za kotel)
Honza42
Inventář

Odeslat příspěvekod Auto1 16. 2. 2010 13:38

Kapku větší,aby byl štítek čitelný.

JardaB píše: jsem se ptal na ty vyvody.

K těm vývodům:
Z posledního obrázku to není patrné,je tam nějaký nápis a značky na té objímce?
Nebo to nejde vygooglit dle štítku?
Jinak bych to musel oddeklovat,a to se mi nechce.

Obrázek
Obrázek
Obrázek
Auto1
Servismen
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod JardaB 16. 2. 2010 13:47

To je proste normalni asynchronni motor s kondenzatorem, s tim se moc nevymysli. Ten regulator s triakem asi fungovat bude ale vubec to motoru nedela dobre (hreje se a vrci) protoze to neni sinusove, jak bylo uvedeno.
JardaB
Guru
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Auto1 16. 2. 2010 13:49

Honza42: Ten kotel je automatický a řízený ŘJ.
Ale ventilátor ta jednotka pouze spouští a vypína,neřídí ho,když jede kotel,jede ventilátor,tam není žádný prostor (za stávajícího stavu) pro nějaké řízení toho motoru.
A jelikož je napájení motoru přímo vedeno z kotle do motoru,musím mezi ně vředit ten regulátor,,nikoliv do zásuvky,do zásuvky mi nic nevede,ale to by zas takový problém být neměl.
Jinak kotel je řízený a jedno z čidel hlídá přehřátí,pak tam jsou termostaty,takže k přehřátí dojít asi nemůže,po překročení teploty,kterou zvolím,se kotel přepne do úsporného režimu.
Auto1
Servismen
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Auto1 16. 2. 2010 13:52

JardaB:

Když to motoru nedělá dobře,tak to nechci.
Takže jaké jsou tedy vůbec možnosti regulace asynchronniho motoru s kondíkem?


Tady odcituji zdroj: http://referaty-seminarky.cz/asynchronni-motor/

Regulace otáček

Otáčky rotoru:
jsou tedy dány skluzem s, kmitočtem napájecího napětí f1, a počet pólů p. Regulovat otáčky tedy můžeme změnou kterékoliv z těchto veličin.

Regulace změnou skluzu změníme-li výkon, který se spotřebovává v rotoru, změní se i skluz. Lze použít pouze pro motor s kroužkovou kotvou.
Pomocí regulačního odporu - zařazením odporu do obvodu rotoru se část skluzového výkonu přemění na teplo. Je to nehospodárný způsob změny skluzu.
Podsynchronní kaskádou - část skluzového výkonu se vrací zpět do sítě, jde tedy o hospodárnější způsob snížení skluzu. Kmitočet rotorových proudů je odlišný od kmitočtu sítě, před navrácením výkonu do sítě se tedy musí použít měnič kmitočtu.
Regulace změnou kmitočtu - používá se u motorů s kotvou na krátko. Připojením měniče kmitočtu můžeme řídit napětí a tím i vytvářené magnetické pole statoru.
Skalární řízení - lze nastavovat velikost magnetického toku.
Vektorové řízení - kromě velikosti magnetického toku lze nastavovat i jeho směr a tím můžeme docílit plynulou změnu otáček při jakémkoliv režimu práce a zatížení. Jde o nejdokonalejší způsob řízení otáček a lze jím docílit i otáček nadsynchronních.
Regulace změnou počtu pólů - lze dosáhnout pouze skokové změny otáček, protože počet pólových dvojic musí být celé číslo.


Tak,a co to pro mě znamená?
Auto1
Servismen
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Honza42 16. 2. 2010 14:02

Dneska standartní metoda jsou frekvenční měniče. Možná by se na ten výkon nechal sehnat i levnější než za 3.000Kč.

Pak trafo - snížit napětí. Starý tráfko 120/220V by se někde mohlo válet, ale protože charakt. ventilátoru je krutě nelineární, tak to na 120V skoro nebude foukat. Takže jedině trafo s více odbočkami a to budeš s cenou hnedle na ceně toho měniče. Každopádně regulace napětí je nouzovka a otáčky nikdy nebudou stabilní - jde o to jak se potká charakteristika ventilátoru s charakteristikou motoru

Takže asi ten frekvenční měnič.
Honza42
Inventář

Odeslat příspěvekod JardaB 16. 2. 2010 14:10

Kdybys sel do toho menice tak bacha - vetsinou jsou 3f a neni uplne samozrejme, ze budou fungovat i na 1f motor ! (otazkou ovsem je, jestli ten motor neni zprzneny 3f, pak by to byl ideal - muselo by se kouknout pod dekl svorkovnice). Ty menice jsou sehnat i na aukru atp. cca od litru.
JardaB
Guru
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Auto1 16. 2. 2010 14:13

Takže nejprve musím vědět,co je to zač.
Jdi nafotit co je pod deklíkem,dejte mi 10minut.
Chci to dořešit co nejrychleji
Auto1
Servismen
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Auto1 16. 2. 2010 14:27

A teď,to vidíte jak? Jde to hodně zvětšit.
P1080539.JPG
Naposledy upravil Auto1 dne 16. 2. 2010 14:28, celkově upraveno 1
Auto1
Servismen
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Honza42 16. 2. 2010 14:28

Tak už to máš opsaný?
SIEMENS 1LF7 050-2AB10 ???
Člověče, tos nemusel otvírat. Kdyby ses zeptal, tak bysme ti řekli, že tam jsou kabely a matičky a podložky.
Honza42
Inventář

Odeslat příspěvekod Auto1 16. 2. 2010 14:30

Honza:Obrázek
Přílohy
0 223.JPG
Naposledy upravil Auto1 dne 16. 2. 2010 14:42, celkově upraveno 2
Auto1
Servismen
Uživatelský avatar

Další stránka

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků