Reklamace - vše o nich

Zde můžete konzultovat s ostatními své právní problémy s reklamacemi, výměnou zboží, odstoupením od smlouvy a věci s tím související

Moderátor: Moderátoři Pauza.cz

Odeslat příspěvekod iwigirl 27. 10. 2006 00:38

Obrázek

tento topic je ve výstavbě, důležité dokumenty a odkazy budou postupně přibývat. Pokud víte o něčem, co by se sem hodilo a zjednodušilo orientaci v této problematice, pošlete mi SZ.
iwigirl
VIP uživatelka
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod iwigirl 27. 10. 2006 21:08

Vady zboží

1. Za jaké vady prodávající odpovídá
2. Shoda a rozpor s kupní smlouvou
3. Vady zlevněného zboží
4. Kdy, u koho a jak uplatnit odpovědnost za vady
5. Lhůty pro vyřízení reklamace
6. Způsoby vyřízení reklamace
7. Odmítnutí reklamace
8. Falešné mýty o reklamaci
9. Rozšířená záruka a reklamační řády


http://www.spotrebitel.cz/article/articleview/5810/#1
iwigirl
VIP uživatelka
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod iwigirl 29. 4. 2007 20:45

1- Druhy reklamací:

Reklamace můžeme rozdělit do 3 skupin, a to podle toho, kdo je na straně kupujícího. Reklamovat pak budeme buď podle občanského zákoníku nebo dle obchodního zákoníku.

1.1a- Reklamace podle občanského zákoníku
prodávající (podnikatel) <----> kupující (spotřebitel)

:!: Řídí se:občanským zákoníkem, strany si mohou dohodnout i jiné podmínky, nesmí však dojít ke zhoršení právního postavení účastníka smlouvy, který není podnikatelem (tedy v tomto případě kupujícího), jinak je ujednání neplatné.
Spotřebitelem se zde rozumí i podnikatel, věc nekupuje pro podnikání, nýbrž pro soukromé účely.
Podnikatelem jsou nejen právnické osoby (s.r.o., a.s. a jiné), ale i osoby podnikající podle živnostenského zákona či jiných zákonů.
Příklady:
:arrow: Žák gymnázia si koupí MP3 přehrávač.
:arrow: Účetní pracující na živnostenský list si koupí vypalovačku na dvdčka. Pokud by si zakoupil počítač, který zanese do nákladů a bude na něm zpracovávat klientům účetnictví, bude se reklamace řídit obchodním zákoníkem.


1.1b- Reklamace podle občanského zákoníku
prodávající (fyz.osoba) <----> kupující (fyz.osoba)
Podle občanského zákoníku se bude postupovat i v případě, že koupíte věc od fyzické osoby- nepodnikatele. V tom případě se ovšem jedná o rovnoprávný vztah kupujícího a prodávajícího.
Ačkoliv se nad následující radou můžete pousmát, zvláště kupujete-li věc od známého, je důležitá (zvláště jedná-li se o věc vyšší hodnoty): sepiště mezi sebou kupní smlouvu, kde prodávající přesně popíše, co vám prodává a v jakém to je stavu.

V daném případě tak prodávající odpovídá pouze za vady, které existovaly již při převzetí věci. Jestliže dodatečně vyjde najevo vada, na kterou však prodávající kupujícího neupozornil, je na kupujícím, aby prokázal, že vada existovala již v době, kdy byla věc zakoupena (například pomocí znaleckého posudku apod.).

Pokud by toto byl kupující schopen prokázat, má podle § 597 odst. 1 občanského zákoníku právo na přiměřenou slevu. Pokud by šlo o vady, které činí věc neupotřebitelnou, může kupující dokonce odstoupit od smlouvy.
Jestliže prodávající při prodeji věci kupujícího ujistil, že věc má určité vlastnosti, popř. že nemá žádné vady, ačkoliv tomu tak není, má kupující právo odstoupit od kupní smlouvy.

Vyskytlé vady musejí být ve uplatněny u prodávajícího bez zbytečného odkladu. Reklamaci je pak možné uplatnit ve lhůtě 6 měsíců od převzetí zboží. Samozřejmě, že lze smluvně ujednat rozšíření odpovědnosti prodávajícího.

:idea: Kupujete-li starší věc, nevztahuje se odpověnost za vady na opotřebení věci obvyklým způsobem:
§ 619
(1) Nejde-li o věci, které se rychle kazí nebo o věci použité, odpovídá prodávající za vady, které se projeví jako rozpor s kupní smlouvou po převzetí věci v záruční době (záruka).
(2) Záruka se nevztahuje na opotřebení věci způsobené jejím obvyklým užíváním. U věcí prodávaných za nižší cenu se záruka nevztahuje na vady, pro které byla nižší cena sjednána.

Příklady:
:arrow: Koupíte si počítač od kamaráda a ten se během 1 měsíce rozsype, navíc zjistíte, že v něm je jiná grafika, než vám tvrdil.



1.2- Reklamace podle obchodního zákoníku
prodávající (podnikatel) <----> kupující (podnikatel, kupující věc k účelu podnikání)

:!: Řídí se: v první řadě uzavřenou kupní smlouvou, i pokud je odlišná od obchodního zákoníku. V případě, že ve smlouvě nejsou uvedeny podrobnosti, řídí se obchodním zákoníkem.
Neplatí zde: 2letá zár.doba ani 30denní lhůta na vyřízení reklamace.
Příklady:
:arrow: prodejce elektra nakoupí ve velkoobchodě s elektronikou a nakoupené zboží dál prodává.
:arrow: Kúpite si notebook "na kamarátovu firmu" (čiže kamarát si notebook zavedie do účtovnícta, odpíše DPH a má z neho odpisy).

1.3- Smíšená reklamace
Prodávající a kupující se dobrovolně podřídí režimu obchodního zákoníku, ačkoliv jejich vztah by se řídil občanským.
:!: Řídí se: obchodním zákoníkem, ale nesmí být porušeno několik pravidel:
1/ dohoda musí být písemná
2/dohoda nesmí směřovat ke zhoršení právního postavení účastníka smlouvy, který není podnikatelem- kupujícího, jinak je neplatná a režim takové kupní smlouvy se bude řídit občanským zákoníkem.
Ten se zejména nemůže upsat k ujednáním, která jsou v rozporu s následujícími body:
2-1: minimální záruční doba v délce 24 měsíců
2-2: 14denní lhůta pro odstoupení od smlouvy v případě uzavření smlouvy na dálku (v SR 7 dní)
2-3: možnost použít rozpor s kupní smlouvou (§616 OZ)
2-4: pokud není závada opravena do 30 dnů, má se zato, že je neopravitelná.
2-5: při opakovaném výskytu závady nebo většího počtu vad je možno odstoupit od smlouvy
Příklady:
:arrow: Nakupuji ve velkoskladu, ale jako koncový uživatel.
iwigirl
VIP uživatelka
Uživatelský avatar


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků