Elektricka sit v CR 230V odkdy?

Vrcholová i místní politika; vláda, zákony, soudy

Moderátor: Moderátoři Pauza.cz

Odeslat příspěvekod Zvedavec1 5. 8. 2007 09:17

Kde si prectu o tom odkdy a jak je to tedy s tou elektrickou siti v CR? na wikipedii jsem akorat nasel, ze v EU je elektricka sit 230V +-10% (akorat s mensimi rozdili napr UK 230V +10% - 6%) a ze je to sjednoceni kdy v nekterych zemich bylo 220V a nekde 240V.

Ale konkretne o CR jsem nevygooglil.

a hlavne, proc o tom neni zminka na na CEZ.cz?

Tam maji akorat ve svem kalendariu bod 1920 - vynosem ministra verejnych praci zavedena trifazova soustava 50 Hz a napeti pro mistni site 3 x 380/220 V tak, jak zname i v soucasnosti ale o 230V tam neni ani pismenko. To tam tedy maji dost zavaznou chybu, ne? Tou chybou mam na mysli dodatek tak, jak je zname i v soucasnosti.
10 SIN
20 GOTO HELL
Zvedavec1
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Michal P 5. 8. 2007 09:19

Já jenom vím že ještě v roce 1995 jsme v bývalé práci ve Vršovicích 120 V.
...
Michal P
Přeborník

Odeslat příspěvekod mbing 5. 8. 2007 17:41

Roku 2003/2004.

(SPŠ Elektrotechnická)
Nemám problémy s alkoholem, mám problémy bez něj.
mbing
VIP uživatel
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod rail 5. 8. 2007 18:14

mbing: Bylo to mnohem dříve, někdy v polovině 90. let. Do roku 2003 platila tolerance jmenovitého napětí 230/400 V +6%,-10% a od tohoto roku je tolerance ± 10%.
rail
Čtenář

Odeslat příspěvekod M. 5. 8. 2007 18:36

Ja bych na to sel od lesa a mrkl na stranky Ministerstva prumyslu a obchodu a zakoniky. Tam to prece byt musi.
"Systém GPS není určen pro přesné určování polohy
a nikdy byste neměli výhradně spoléhat na data
o poloze získaná z přijímače GPS a rádiových sítí pro
zjišťování polohy nebo navigaci."

Nokia 6
M.
Nadšenec
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod mbing 5. 8. 2007 18:48

rail píše:mbing: Bylo to mnohem dříve, někdy v polovině 90. let. Do roku 2003 platila tolerance jmenovitého napětí 230/400 V +6%,-10% a od tohoto roku je tolerance ± 10%. /quote]
Máš pravdu, ale roku 2004 už jsme měli plnohodnotných 230V s tolerancí ± 10%. Kdy bylo 230V se starou tolerancí nevím. Těžko říct jestli tazatel myslel ± 10% nebo +6%,-10%.
Nemám problémy s alkoholem, mám problémy bez něj.
mbing
VIP uživatel
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Pade 5. 8. 2007 18:48

paráda, a ked som urobil v skole na fyzike namietku ucitelke, ze uz neni 220V tak ma odbila ze to neni pravda, takto klamat decka? no...
Pade
Přeborník

Odeslat příspěvekod mbing 5. 8. 2007 19:22

Ten učitel bude asi staršího data a ještě tu změnu nepostřehl. :D
Nemám problémy s alkoholem, mám problémy bez něj.
mbing
VIP uživatel
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Zvedavec1 5. 8. 2007 19:57

Vazeni, diky za rady ale ja to nemyslel jako diskusi. Prave proto, ze nestojim o nejake dohadovani jsem se ptal kde si to prectu. Cerne na bilem. Akorat M. pochopil muj dotaz a poradil.
10 SIN
20 GOTO HELL
Zvedavec1
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod rail 5. 8. 2007 20:07

Co třeba ČSN IEC 38? Platila v přechodném období a byly tam i data.
rail
Čtenář

Odeslat příspěvekod Zvedavec1 5. 8. 2007 20:18

Tak uz jsem vygooglil.
Kód: Vybrat vše
http://www.psp.cz/eknih/1993ps/tisky/t2118_00.htm


od 1.4.1993 230/400 V -10% +6%
od 2003 230/400 V +-10%

diky M. za inspiraci

Pade: muzes klidne vytisknout a dat precist soudruzce. Nebo si sezen normu CSN 33 0120 ale tu jsem nevygooglil, jen nejaky web kde ji prodavaj za 330Kc.

rail: juju, mas pravdu. nez jsem si to vsak stacil precist mezitim jsem si to vygooglil sam.
10 SIN
20 GOTO HELL
Zvedavec1
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Ledni_Medved 7. 8. 2007 17:40

ja nevim .. kope to poraaaad stejne :-))))
i just done´did´dat! Yo Momma sed dat things ya all da´day´a´loooong! Thingies like "dont stop youngstah" ´n "Ya da best .. naaaaaah ... da best younstah" ....

and God stands by me when im saying dat "Ya love ya all" :-D
Ledni_Medved
Nadšenec

Odeslat příspěvekod Anonymous 7. 8. 2007 17:46

Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozváděče: ,,Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky."
Anonymous

Odeslat příspěvekod Jeffe 7. 8. 2007 18:39

Najlip se ty Voltiky testujou naboso v koupelne plne vody kterou zapajel nejakej amater :D
Superforum - v malých dávkách neškodí v jakémkoliv množství :D
Jeffe
Administrátor
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Jean ViC 8. 8. 2007 08:38

mbing píše:Ten učitel bude asi staršího data a ještě tu změnu nepostřehl. :Ds/quote]

asi nestrka vydlicku do zasuvky casto... nebo uz neni tak citliva ze nepoznala rozdil :)
TCe 120k 205Nm EDC
Jean ViC
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod KOSŤA KOSTIČ 14. 8. 2007 10:23

Dřív tu bylo 220/380V. Pak údajně "v rámci harmonizace" došlo k navýšení na 240/400V. Datum přechodu přesně nevím, ale prosadila to energetická lobby, aby zvýšili odběry a tím zisky. Při zvýšení napětí o 10% nevzroste spotřeba o 10%, ale o 19% a když společně s tím navíc zdražili, tak pak není divu, že členové představenstva mají desetimilionové odměny a šéfíci stamilionové...
Jsem gastrosexuál, takže mi každá může akorát tak uvařit...
Je lepší mrtvej frajer, než živej sráč?
KOSŤA KOSTIČ
Nadšenec
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod JanMlatec 8. 3. 2018 13:31

Ehm, nevím jak jste přišli na to, že vzroste spotřeba a ještě ke všemu o 10%??
Pokud vím tak nejjednodušeji vypočtený výkon je napětí krát odebíraný proud.
Takže pokud má žárovka výkon 40 W, tak při napětí 220V jí protéká 182mA a při napětí 230V protéká 174mA.
Jak jistě víte, tak výkon, neboli to co žárovka spotřebuje je závislý na napětí a proudu, který protéká spotřebičem.
Jediné co se tedy změnilo je, že ve vodičích teče menší proud, mohou být slabší a nejsou tak namáhány.
Honza
JanMlatec
Čtenář

Odeslat příspěvekod Stoura 1 10. 3. 2018 00:11

JanMlatec píše:Ehm, nevím jak jste přišli na to, že vzroste spotřeba a ještě ke všemu o 10%??
Pokud vím tak nejjednodušeji vypočtený výkon je napětí krát odebíraný proud.
Takže pokud má žárovka výkon 40 W, tak při napětí 220V jí protéká 182mA a při napětí 230V protéká 174mA.
Jak jistě víte, tak výkon, neboli to co žárovka spotřebuje je závislý na napětí a proudu, který protéká spotřebičem.


Pravda je někde uprostřed.

1. Pokud žárovku budete považovat za čistě odporový spotřebič, tak s napětím vzroste i proud. Výkon se pak navýší o druhou mocninu navýšení napětí. Zvýšení napětí o deset procent (1,1 násobek) způsobí navýšení výkonu na 1,21 násobek (o 21%). Ve skutečnosti to bude o trochu méně, protože s teplotou kovového vlákna vzroste i jeho odpor a tudíž bude nárůst výkonu menší.

2. Jenže dnes už se používají ve veklé míře spotřebiče s měniči nebo zpětnovazební regulací, které omezí proud, pokud je dosaženo dostatečného výkonu.

Takže u starých spotřebičů bez jakékoliv regulace spotřeba vzroste. U novějších spotřebičů nebo regulovaných spotřebičů se spotřeba nezmění (závisí samozřejmě i na druhu regulace, takže to neplatí absolutně).

Co se zvýšením napětí zmenší, je ztráta v rozvodech na jednotku výkonu.
Nejsem ale schopen posoudit, jestli je ztráta na neregulovaných ohmických zátěžích větší nebo menší než zmenšení ztrát na rozvodech. To je asi na diskusi.
Stoura 1
Nadšenec
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod reproman 11. 3. 2018 16:53

Celé je to mnohem jednodušší a zamotávají se do toho lidé s neúplnou znalostí elektrotechniky a fyziky.
1) Tepelné spotřebiče mají při vyšším napětí samozřejmě větší příkon, ale zároveň i výkon. K ohřátí vody nebo k vytopení místnosti přitom spotřebují stále tutéž energii a je jedno jakým výkonem ji dodají - po dosažení varu nebo nastavené teploty vypnou, pouze na to potřebují různě dlouhý čas. Spotřebovaná energie je ale stále stejná.
2) Klasická žárovka je nelineární spotřebič. S nárůstem napětí její příkon vzroste jen nepatrně. Každopádně za to zároveň odevzdá víc světla. Komu to vadí, může použít regulaci nebo slabší žárovku, nehledě na to, že později vyráběné žárovky byly na 240V.
3) Motory bez regulace odevzdají takový výkon, jak jsou zatížené mechanicky. S vyšším napětím pouze nepatrně vzrostou ztráty, to je ale zanedbatelné. U motorů s regulací na napětí nezáleží.
4) Spotřební elektronika, LED svítidla a podobné věci si berou svůj potřebný příkon a změny napětí jsou jim v podstatě lhostejné. Televize bude odebírat stále svých 40, 60, nebo 100W ať je napětí v síti 150 nebo 250V a za hodinu provozu sežere stále stejnou energii.
Celá ta démonizace energetiky, která nás má pomocí vyššího napětí v síti okrádat, je holá pitomost. Občas když na to zase narazím, dumám, jestli to šíří lidi z neznalosti nebo ze zlomyslnosti. Možné je oboje.
reproman
Čtenář


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků